Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbasis Ranking One Civic Education Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

Innayatul Laili, Umi Dayati, Nur Wahyu Rochmadi

Abstract


The purpose of this study was to explain the feasibility of learning using the team games tournament-based Ranking One Civic Education (ROCE) model in teaching and learning activities on Pancasila and Civic Education (PPKn) subjects and to analyze the improvement of student learning outcomes after the ROCE Game-based learning method was applied to PPKn subjects. This study used a classroom action research approach with qualitative and quantitative data as material for analysis. This study used two cycles with two meetings for each cycle. As for the process of implementing the ROCE Game, it was found that 13-14 indicators were carried out well in cycle I, while in the learning process in cycle II, an average of 15 indicators were obtained from a total of 17 indicators of learning implementation by teachers. In the first cycle, an average of 11 indicators was obtained and in the second cycle, an average of 12-13 indicators was obtained from a total of 14 indicators of learning implementation by students. The increase in learning outcomes taken based on the post-test score in cycle I was 77.7%, then an increase in the post-test score in cycle II became 86.1%. So, tournament-based teams games learning model Ranking One Civic Education could increase student learning outcomes.


Keywords


learning model, ROCE Game, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Adisman. (2017). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Agama melalui Metode Billboard Ranking pada Siswa Kelas XII IPS 3 SMA N 1 Ranah Batahan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 277-288.

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Carbonaro, M., Szafron, D., Cutumisu, M., & Schaeffer. (2010). Computer-Game Construction: A Gender-Neutral Attractor to Computing Science. Computers & Education, 55, 1098-1111.

Liu, E. Z. F. & Chen, P. K. (2013). The Effect of Game-Based Learning on Students’ Learning Performance in Science Learning-A Case of “Conveyance Go”. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 103, 1044 1051.

Lubis, G., dkk. (2016). 40 Seni Manajemen Kelas Aneka Permainan Sederhana untuk Mengontrol Kelas. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Maslani. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa melalui Permainan (Game) Ranking I pada Materi Norma dalam Kehidupan Bersama di Kelas VII A SMPN 4 Pelaihari. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 1010-1020.

Mulyasa, E. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9-16.

Prihatini, E. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Formatif, 7(2), 171-179.

Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 157.

Rosana, L. N. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(1), 34-44.

Sanjaya, W. & Budimanjaya, A. (2017). Paradigma Baru Mengajar. Jakarta: Kencana.

Sriwahyuningsih, D., Ahzan, S., & Habiburrahman, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dengan Permainan Ranking One Physical terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 2(1), 29-35.

Suprianto & Kholida, S. I. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Ranking Satu terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa melalui Model Pembelajaran Stad. Prosiding National Conference on Mathematics, Science, and Education (NACOMSE), 269-274.

Sutirman. (2013). Media dan Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru dan Keilmuan. Jakarta: Erlangga

Tamrin. (2013). Penerapan Metode Billboard Ranking untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial pada Materi Perjuangan para Tokoh dalam Mempertahankan Kemerdekaan Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 008 Salo Kecamatan Salo Kabupaten Kampar (Skripsi). Pekanbaru: Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Utari, T. R., Bahar, A., & Handayani, D. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Daily Chem Quiz dan Permainan Ranking One Chemistry Quiz. ALOTROP: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 1(2), 93-97.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i1p120-128

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats