Pengembangan Media Flashcard Kombinasi dalam Mata Pelajaran PPKn SMP Kelas VII

Marshalita Debby Puji Astuti, Siti Awaliyah, Edi Suhartono

Abstract


This study aimed to produce a combination of flashcard media that was feasible, practical, attractive, and effective in the Pancasila and Civic Education subject in the Norms and Justice chapter. This study followed the development research stage of Borg and Gall. The subjects used were 34 students of class VII SMP Sunan Kalijogo Jabung. The study results showed that each validation test of media experts, materials experts, and learning experts obtained a percentage score of 100 percent. The results of the practicality test of combined flashcard media get a score percentage of 100 percent. The attractiveness of the combined flashcard media tested on a small group got a percentage of 95.2 percent and a large group of 94.7 percent. The results of the large group trial showed an increase from the pretest score of 33.3 percent to 66.6 percent in the posttest. Thus, based on all the trials that have been carried out, it was proven that the combined flashcard media in the Civics subject of SMP Class VII chapter of Norms and Justice could be categorized as very feasible, practical, attractive, and effective to use.


Keywords


learning media, flashcard combination, Pancasila and Civic Education

Full Text:

PDF

References


Angeline, S. M. (2014). Perancangan Flashcard sebagai Media untuk Pembelajaran Bahasa Jepang Sekaligus Memperkenalkan Kebudayaan Jepang. Jurnal Desain Komunikasi Visual Adiwarna, 1(4), 1-12.

Ariani, N., & Haryanto, D. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka Raya.

Aribowo, K. E. (2011). Media Pembelajaran DIY: Membuat Flashcard dan Teka-Teki Silang Mandiri. Yogyakarta: Universitas Widya Dharma Klaten.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational Research: An Introduction. New York: Longman.

Gusti, N., Bahar, A., & Handayani, D. (2017). Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Chemical Domino Card dan Flashcard. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 1(2), 85-88.

Hartini, S. (2019). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Motif Berprestasi Peserta Didik: Studi di SDN Karangpucung 04 dan SDN Karangpucung 05 Kabupaten Cilacap. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(1), 71-76.

Hendriyani, Y. (2018). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis ICT bagi Guru-Guru di SMP Negeri Kecamatan Harau Kabupaten Lima Puluh Kota. UNES Journal of Community Service, 3(2), 90-96.

Hotimah, E. (2017). Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Peserta didik pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 4(1), 10-18.

Huda, M. (2016). Pembelajaran Berbasis Multimedia dan Pembelajaran Konvensional (Studi Komparasi di MTs Al-Muttaqin Plemahan Kediri). Jurnal Penelitian, 10(1), 125-146.

Khotimah, D. K. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Peserta didik Kelas VII SMP dengan Media Pembelajaran Flashcard. Jurnal Pionir, 7(3), 1-6.

Mulyasa, E. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mustaricha, M., & Rochmadi, N. W. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 368-373.

Putra, Y. S. (2016). Theoritical Review: Teori Perbedaan Generasi. Journal of Economics & Business, 9(2), 123-134.

Rafiuddin, R., Basri, M., & Azis, M. (2017). Urgensi Penggunaan Media dalam Proses Pembelajaran bagi Guru Sekolah Dasar Wilayah II Kecamatan Sanrobone Kabupaten Takalar Provinsi Sulawesi Selatan. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar

Ramdani, E., & Marzuki, M. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran terhadap Sikap Religius Peserta didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 37-47.

Ratnasari, M. (2013). Pengaruh Persepsi Peserta didik tentang Profesionalisme Guru dan Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Keuangan Peserta didik Kelas XI Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2(1), 208-225.

Satriana, A., Yunus, M., & Fatmawati, F. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1 sampai 5 melalui Media Flashcard bagi Peserta didik Tunagrahita Sedang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(2), 13-26.

Sumardianta, J., & Kris, W. (2018). Mendidik Generasi Z dan A. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Tahar, I. (2006). Hubungan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar pada Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 7(2), 91-101.

Tamami, S. (2020). Pengembangan Modul PPKn Berbasis Masalah pada Materi Norma dan Keadilan Peserta didik Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 178-186.

Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9-16.

Wardani, K. Y. T., Koyan, I. W., & Wirya, I. N. (2013). Penerapan Metode Bilingual Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Anak Kelompok B2 di TK Saiwa Dharma Singaraja. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-10.

Zubaedah, M., Triyono, & Ngatman. (2014). Penggunaan Media Flashcards dalam Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Inggris Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 6(5), 1-7.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v7i1p40-48

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats