Peningkatan Keterampilan Sosial Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Time Token dengan Media Puzzle

Novia Septi Anggraini, Sukowiyono Sukowiyono, Sri Untari

Abstract


This study aimed to analyze the application of the time token learning model with puzzle media in Pancasila and Civic Education learning and the enhancement of students' social skills after applying the time token learning model with puzzle media. The study used a qualitative approach with the classroom action research type. The data were described in a quantitative descriptive manner. The study used two cycles that consisted of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques had to be done through observation, reflection, and documentation. Data analysis was carried out interactively. The application of the time token learning model with puzzle media was carried out by conveying the objectives, explaining the material meaning of the position and function of Pancasila, the procedure for implementing the model, forming groups, giving speech coupons, distributing puzzles, combining puzzles, analyzing puzzle results, presenting and providing responses. The improvement of students' social skills after applying the time token learning model with puzzle media was proven before the action that passed the Minimum Graduation Criteria (KKM) by 45.14%, after being given the first cycle it became 65.50% and in the second cycle, it became 79.96%.


Keywords


social skill, learning models, time token, puzzle

Full Text:

PDF

References


Amtorunajah, A., & Masruri, M. S. (2015). Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa dalam Pembelajaran IPS Melalui Outdoor Activity di SMP Negeri 1 Kaligondang Kabupaten Purbalingga. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 1–11.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asyiyah, H. R., Soepeno, B., & Soemarno, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Berbasis Multikultural dengan Model Kooperatif Time Token untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Sosial Peserta Didik pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XII IPS 1 SMAN 1 Jenggawah Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Edukasi, 3(3), 5-9.

Cahyo, U. D. (2013). Penerapan Media Puzzle Picture pada Kemampuan Berbicara Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Tumpang. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Denham, A., Hatfield, S., Smethurst 1, N., Tan, E., & Tribe, C. (2006). The Effect of Social Skills Interventions in the Primary School. Educational Psychology in Practice, 22(1), 33–51.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Laksono, K., & Siswono, T. Y. E. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rodakarya.

Mardhatillah, & Tanjung, H. S. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Crossword Puzzle terhadap Keterampilan Sosial pada Materi Keragaman Suku Bangsa dan Budaya di Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri Suak Pandan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 5(2), 2579–4647.

Miles, B. M., & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Murtiningsih, I., & Komalasari, K. (2017). Implementasi Model Learning Together untuk Meningkatkan Kecakapan Kewarganegaraan Siswa di SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 98–107.

Mustaricha, M. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Matapelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 368–373.

Ni’mah, H. F. (2018). Pengaruh Time Token terhadap Hasil Belajar IPS dan Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(35), 3447-3457.

Nurmalisa, Y. (2018). Pengaruh Interaksi Edukatif terhadap Konsep Diri. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(2), 215–219.

Puspintari, A. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) terhadap Keterampilan Sosial Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Integratif Kelas V di SD Negeri Jetis Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Rosyadi, R., Pargito, & Purnomo, E. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Time Token Pelajaran Ekonomi untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Studi Sosial, 3(3), 1–13.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning (Teori, Riset dan Praktik). Bandung: Nusa Media.

Sulistiadewi, H. (2017). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Time Token untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sumarno, S. (2016). Pengaruh Balikan (Feedback) Guru dalam Pembelajaran terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik (Suatu Kajian Teoritis dan Empirik). Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 115–125.

Suryono, H. (2016). Kebijakan Hukum Penataan Kurikulum Mata Kuliah Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi Guna Revolusi Karakter Mentaati Hukum Bagi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 85–90.

Utami, P. S. (2017). Persepsi Mahasiswa terhadap Pendidikan Moral Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 48–53.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i1p191-200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats