Kebenaran Pancasila sebagai Dasar Negara dalam Pandangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
Abstract
This study aimed to describe the Pancasila and Citizenship Education study students' knowledge about the position of Pancasila as the state's basis and the true theory, students' views regarding the truth of Pancasila as the basis of the state, and efforts to improve the quality of the truth of Pancasila as the state's basis from the perspective of students. This study used a qualitative approach with a descriptive type of research. The technique of collecting data was through interviews conducted in discussions. Data analysis used data reduction techniques, data classification, data triangulation, data confirmation, and conclusions. The study results showed that students knew Pancasila as the basis of the state and the theory of truth of coherence, correspondence, pragmatism, and performative. Students' views on the five values of Pancasila were not implemented by Indonesian society and have not been fully beneficial in all areas of state and social life. Efforts to improve the quality of the truth of Pancasila as the state's basis could be made by increasing understanding of the five precepts of Pancasila, improving the curriculum, approaching all scientific fields, and forming a community of civilizing Pancasila values.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa di Era Globalisasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 440-450.
Atabik, A. (2014). Teori Kebenaran Perspektif Filsafat Ilmu: Sebuah Kerangka untuk Memahami Konstruksi Pengetahuan Agama. Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan, 2(1), 253-271.
Bo’a, F. Y. (2018). Pancasila sebagai Sumber Hukum dalam Sistem Hukum Nasional. Jurnal Konstitusi, 15(1), 28-49.
Budisutrisna. (2006). Teori Kebenaran Pancasila sebagai Dasar Pengembangan Ilmu. Jurnal Filsafat, 39(1), 57-76.
Budisutrisna. (2016). Komparasi Teori Kebenaran Mo Tzu dan Pancasila: Relevansi bagi Pengembangan Ilmu Pengetahuan di Indonesia. Jurnal Filsafat, 26(1), 2-29.
Christiawan, R. (2021). Pendidikan Pancasila dan Pluralisme. Jakarta: Prenada Media.
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Endraswara, S. (2012). Filsafat Ilmu: Konsep, Sejarah, dan Pengembangan Metode Ilmiah. Yogyakarta: Center for Academic Publishing Service.
Hadi, P. H. (1994). Epistemologi: Filsafat Pengetahuan. Surabaya: Kanisius.
Kaelan. (2014). Filsafat Pancasila: Pandangan Hidup Bangsa Indonesia. Yogyakarta: Paradigma.
Kaelan. (2016). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.
Kristiono, N. (2017). Penguatan Ideologi Pancasila di Kalangan Mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Jurnal Pembelajaran IPS dan PKn, 2(2), 193-204.
Muchtar, Mahanani, P., & Rosyadi, M. I. (2015). Pemahaman Mahasiswa PGSD terhadap Implementasi Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 24(2), 180-186.
Muslimin, H. (2016). Tantangan terhadap Pancasila sebagai Ideologi dan Dasar Negara Pasca Reformasi. Jurnal Cakrawala Hukum, 7(1), 30-38.
Natabaya, H. (2006). Manifestasi (Perwujudan) Nilai-Nilai Dasar dalam Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Konstitusi, 3(2), 8-20.
Notonegoro. (1997). Pancasila Secara Ilmiah Populer. Jakarta: Bumi Aksara.
Padli, M. S., & Mustofa, M. L. (2021). Kebenaran dalam Perspektif Filsafat serta Aktualisasinya dalam Menyaring Berita. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(1), 78-88.
Pangalilaa, T., & Rattub, J. A. (2019). Pemahaman Mahasiswa FIS Unima tentang Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(2), 55-63.
Pratama, D., & Musa. (2020). Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Siswa terhadap Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Komunitas Rohani Islam melalui Workshop. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 131-138.
Primahendra, R., Sumbogo, T. A., Lensun, R. A., & Sugiyanto. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Komitmen Generasi Z terhadap Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 167-177.
Rahmatullah. (2021). Penegakan Hukum dalam Kasus Korupsi di Tengah Pandemi Covid-19 dan Kaitannya dengan HAM. Ganesha Civic Education Journal, 3(1), 19-27.
Republik Indonesia. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 20 Tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter Pada Satuan Pendidikan Formal. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2018 Nomor 782.
Rinjin, K. (1997). Pengantar Filsafat Ilmu dan Ilmu Sosial Dasar. Denpasar: CV Kayumas Agung.
Safitri, A. O., & Dewi, D. A. (2021). Pancasila sebagai Dasar Negara dan Implementasinya dalam Berbagai Bidang. Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 88-94.
Saiin, A. (2017). Reaktualisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Justitia et Pax, 33(2), 180-196.
Silitonga, T. B. (2020). Tantangan Globalisasi, Peran Negara, dan Implikasinya terhadap Aktualisasi Nilai-Nilai Ideologi Negara. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(1), 15-28.
Widisusena, I. (2014). Azas Filosofis Pancasila sebagai Ideologi dan Dasar Negara. Jurnal Humanika, 20(2), 62-66.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i2p408-416
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View My Stats