Terpaparnya Paham Radikalisme pada Mahasiswa dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Nasional
Abstract
This study aims to describe students as the main targets for radicalism, the implications of exposure to radicalism to students for national security, as well as strategies to deal with radicalism in higher education. This study uses a qualitative approach and a literature study research method. The data collection technique used is a documentation study. The data obtained were analyzed using heurmanic techniques. The results of the study show that students are the main target for radical groups because they have idealism, are critical, innovative, have a fighting spirit, and are easily influenced by new things. Exposure to radicalism in students has implications for weakening national security in Indonesia which affects several aspects of people's lives, namely ideology, politics, economics, socio-cultural life, and defence and security. Pancasila Education Course and Citizenship Education as a vehicle for deradicalization which is a strategy for tackling radicalism in tertiary institutions.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Ansari, M., Amirullah, A., & Ruslan, R. (2020). Kerjasama Orang Tua, Sekolah, dan Pemerintah dalam Upaya Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba pada Remaja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan
Kewarganegaraan, 5(2), 416-426.
Anam, K. (2018). Radikalisme di Dunia Maya: Menemukan Tuhan di Mesin Pencarian. Empirisma: Jurnal Pemikiran dan Kebudayaan Islam, 26(1), 1-12.
Arifin, Z., Handayani, E. P., & Virdaus, S. (2022). Deradikalisasi Pluralisme Pemahaman terhadap Ideologi Pancasila melalui Media Sosial. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1),
-170.
Bedjo, S. (2007). Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah. Jakarta:
Sagung Seto.
Budijanto, O. W., & Rahmanto, T. Y. (2021). Pencegahan Paham Radikalisme melalui Optimalisasi Pendidikan Hak Asasi Manusia
di Indonesia. Jurnal HAM, 12(1), 57-74.
Fajarta, C. R. (15 September 2021). DPR Minta Rektor Awasi Ancaman Radikalisme di Kalangan Mahasiswa. Okezone Edukasi, hlm. 1.
Fauziah, I. N. N., & Dewi, A. (2021). Membangun Semangat Nasionalisme melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(02), 93-103.
Hartanto, D. A. (2017). Implementasi Nilai Filosofis Pancasila dan Agama Islam dalam Menangkal Paham Radikalisme di Indonesia. Fikri: Jurnal Kajian Agama,
Sosial dan Budaya, 2(2), 307-344. Hendropriyono, A. M. (2009). Terorisme: Fundamentalis Kristen, Yahudi, Islam. Jakarta: Buku Kompas.
Izhar. (2019). Peranan Guru dan dalam Pembelajaran Berkarakter di Era Revolusi Industri 4.0. Artikel disajikan dalam Seminar Nasional Pascasarjana. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Lestari, S. A. (2021). Pengaruh Mata Kuliah Pendidikan Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Sikap Ideologi Pancasila Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 445-454.
Mawarti, R. A., Al Hakim, S., Habibi, M. M., Pramesti, L. W., Shofa, A. M. A., & Alfaqi, M. Z. (2021). Perilaku Menyimpang Mahasiswa dalam Kinerja Akademik di Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 210-219.
McCauley, C., & Moskalenko, S. (2008). Mechanisms of Political Radicalization: Pathways Toward Terrorism. Terrorism and Political Violence, 20(3), 415-433.
Nambo, A., & Puluhuluwa, M. (2005). Memahami tentang Beberapa Konsep Politik (Suatu Telaah dari Sistem Politik). Jurnal Sosial
dan Pembangunan, 21(2), 262-285.
Nuryadi, M. H., & Widiatmaka, P. (2022). Harmonisasi antar Etnis dan Implikasinya terhadap Ketahanan Wilayah di Kalimantan Barat pada Era Society 5.0. Jurnal Ketahanan, 28(1), 101-119.
Palmer, R. E. (1982). Hermeneutika: Teori Baru Mengenal Interpretasi. (Hery, M, Terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.Paramita,
R. D., & Listyaningsih. (2022). Strategi Guru PPKn dalam Meningkatkan Karakter Cinta Tanah Air untuk Mengantisipasi Gerakan Radikalisme di SMP Islam Al A’la Loceret Nganjuk. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 10(3), 508-522.
Parhan, M., & Sukaenah. (2020). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan
Kewarganegaraan, 5(2), 360-368.
Purwawidada, F. (2014). Jaringan Baru Teroris Solo. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Putri, D. Y. (2022). Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Mata Pelajaran PPKn melalui Pengembangan Model Learning Cycle 7e Setting Peer Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 238-245.
Rahayu, L. S. (19 Juli 2019). Menhan Sebut 23,4% Mahasiswa di RI Terpapar Radikalisme. DetikNews, hlm. 1.
Saidi, A. I. (2008). Hermeneutika: Sebuah Cara untuk Memahami Teks. Jurnal Sosioteknologi, 7(13), 376-382.
Santoso, M. A., & Wenagama, I. W. (2018). Dampak Depresiasi Nilai Tukar Rupiah terhadap Dolar, Pertumbuhan Uang Beredar dan Laju PDRB terhadap Inflasi. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas
Udayana, 7(12), 2698-2729.
Sarbini. (2005). Islam di Tepian Revolusi: Ideologi Pemikiran dan Gerakan. Yogyakarta: Pilar Media.
Sprock, A. S., Ponce J. C., & Calderón, M. D. V. (2014). Development Model of Learning Objects Based on the Instructional Techniques
Recommendation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 4(1), 27-35. Sunardi. (1997). Teori Ketahanan Nasional. Jakarta: Hastannas.
Sutarto. (2022). Pola Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama untuk Menangkal Paham Radikal di Kalangan Mahasiswa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1243-1268.
Tridiatno, Y. A., & Suryanti, C. (2021). Cinta Tanah Air di Era Global. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 371.
Widiatmaka, P., & Hakim, M. L. (2021). Pengaruh Terorisme yang Mengatasnamakan Agama terhadap Keberagaman di Indonesia.
Islamic Insights Journal, 3(1), 19-31.
Widiatmaka, P., Pramusinto, A., & Kodiran, K. (2016). Peran Organisasi Kepemudaan dalam Membangun Karakter Pemuda dan Implikasinya terhadap Ketahanan Pribadi Pemuda (Studi pada Pimpinan Cabang
Gerakan Pemuda Ansor di Kabupaten Sukoharjo Provinsi Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 22(2), 180-198.
Widiatmaka, P., & Purwoko, A. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana untuk Membangun Karakter Toleransi di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 5(1), 171-186.
Winarno, W. W., Rusnaini, R., Muchtarom, M., Yuliandri, E., Al Rasyid, M., & Suryaningsih, A. (2020). Analisis Kesulitan Guru PPKn dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Bhinneka Tunggal Ika.
Journal of Moral and Civic Education, 4(2), 97-112
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v7i3p766-775
Refbacks
Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View My Stats