PENGEMBANGAN PERANGKAT ASESMEN AUTENTIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN

Abdul Basit, Ludfi Arya Wardana

Abstract


The purpose of writing is to describe the procedure of this development is to produce products such as assessment tools consisting of authentic assessment guidelines, student activity sheet and recapitulation software to teachers for students of Class V semesters I. Eligibility of products based on the level of validity of the experts, the level of implementation and a high reading level through product trials. Data collection instruments used include sheet validation experts, questionnaire responses of students and teacher feedback questionnaire. The findings of the research and development show that the results of the validation test experts expressed very valid with an average score of 4.11. The level of implementation of products with an average score of 4.27. reading level product with an average score of 4


Keywords


Authentic Assessment, Civic Learning

Full Text:

PDF

References


Achmad, R. 2011. Penerapan Asesmen Auntentik Berbasis Konstruktivisme untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Biologi di Kelas X-1 SMAN 2 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.

Akbar, S. 2011. Pendidikan Karakter Bangsa Melalui Pendekatan Menyeluruh. Malang: FIP UM.

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran.Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Arifin, Z. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Borg, W.R, and Gall, M.D.1983. Education Reseacrh An Introduction (Fourth Edition). New York: Longman Inc.

Brown, H.D. 2004. Language Assesment: Pricipples and Classroom Practice. New York: Pearson Education Inc.

Bundu, P. 2013. Model Asesmen Keterampilan Proses dan Nilai Karakter Berbasis EPortfolio di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan.

Danielson, Charlote, & Marquez, Elizabeth. 1998. A Collection of Perfomance Task And Rubrics: High School Mathematics. Larchmont, Ny: Eye On Education.Inc.

Gall, M. D. dkk. 2003. Educational Research An Introduction (7th ed.).New York: Person Education Inc.

Harjdasujana, dkk. 1999. Evaluasi Keterbacaan Buku Teks Sunda untuk SD di Jawa Barat. Jakarta: Depdikbud.

Harsiati, T. 2003. Penerapan Pendekatan Konstruktivis dan Peneilaian autentik (Portofolio) dalam Upaya Peningkatan Kualitas Perkuliahan Evaluasi PBI pada Mahasiswa JPBSI UM.Laporan Hasil Penelitian LPTK UM.

Harsiati, T. 2003. Penerapan Penilaian Otentik (Authentic Assesment) Berbentuk Portofolio dalam Upaya Peningkatan Proses dan Hasil Penulisan Karya Ilmiah pada Perkuliahan Bahasa Indonesia

Keilmuan di Universitas Negeri Malang. Malang: Lemlit UM.

Harsiati, T. 2011. Penilaian dalam Pembelajaran (Aplikasi pada Pembelajaran Membaca dan Menulis). Malang: Percetakan Universitas Negeri Malang.

Haryani, S. 2012. Membangun Metakognisi dan Karakter Calon Guru melalui Pembelajaran Praktikum Kimia berbasis Masalah. Semarang: UNNES PRESS

Ruminiati. 2010. Pembelajaran PKn. Yogyakarta: Cipta Media

Wahyuni, S. 2012. Penilaian Autentik Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ciptamedia

Widodo, S. 2008. Psikologi Belajar (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta

Winataputra, U. S. 2012. Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perspektif Pendiidkan untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa (Gagasan, Instrumentasi, dan Praksis). Bandung: Widya Aksara Press

Wucaksono,V. 2013. Pengembangan Asesmen Autentik dalam Proses dan Hasil Mata Pelajaran IPS. Yogyakarta: Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jippk.v1i2.822

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

License URL: http://journal.um.ac.id/index.php/jppk

 

View JIPPK Statistics

Free counters!

Creative Commons License
Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan by JIPPK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jppk.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jppk.