Game Card Quartets for Increasing Numeracy Ability of Adding 1-10 for Intellectual Disability Students

Anton Cahyo Yuwhono, Wiwik Dwi Hastuti

Abstract


This research was conducted with the aim to determine the effect of quartet card games towards the numeracy ability of adding 1-10 for intellectual disability students in the grade III SDLB. This study used an experimental research model pre-post design. The conclusion of this quasi-time-series experimental method is that the quartet card game can improve the numeracy ability of adding 1-10 for students with intellectual disability in the grade III SDLB.


Full Text:

PDF

References


Aini, Qurratu. 2014. Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Bandar Lampung : FKIP.

Efendi, Mohammad. 2009. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Hastuti, Sri. 1981. Pendidikan Untuk Anak Tuna Mental. Yogyakarta : Intan.

Hendra, Jhoni. 2012. Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan Dengan Pembelajaran Matematika Realistik Pada Anak Tunagrahita Sedang. JUPEKhu, (Online), 2 (1), (http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=24422) dikses tanggal 11 April 2017.

Patria, Dharma & Irianto, Thomas. 2014. Pengguanaan Media Papan Flanel Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mengenal Bialangan 1 Sampai 10 Siswa Kelas I SLB BC. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, (Online), 1 (2), (http://journal.um.ac.id/index.php/jppplb/index), diakses tanggal 5 November 2016

Satriana, Ade. 2013. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1 Sampai 5 Melalui Media Flash Card Bagi Siswa Tunagrahita Sedang. E-JUPEKhu, (Online), 1 (2), (http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/1124), diakses tanggal 19 April 2017

Sudijono, Anas. 2012. Pengantar Satistik Pendidikan. Depok : PT. Raja Grafindo Indonesia.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Wijaya, Ariyadi. 2012. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta : Graha Ilmu.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics