Pengaruh Penggunaan Media Gambar Seri terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi pada Siswa Tunarungu

Susi Nur Wahyuningsih, Wiwik Dwi Hastuti

Abstract


The write ability of hearing impairment students have problems in composing a sentence, and even harder to explore thoughts into an article. The purpose of this research was to knowing the effect of serial image media usage toward narrative essay writing ability for students with hearing impairment. This research was using research design Quasi Experiment with one group pre-test –post-test design model. This research used observation in data collection technique to know initially the ability of the students in pre-test and post-test. The results of of this analysis showed the use of media images effect the ability to write narrative essays for students with hearing impairment.

Kemampuan menulis siswa tunarungu mengalami hambatan dalam menyusun suatu kalimat dan bahkan rumit dalam mengungkapkan ide pikiran pada sebuah tulisan. Tujuan penelitian ini, yaitu guna mengetahui pengaruh penggunaan media gambar seri terhadap kemampuan menulis karangan narasi pada siswa tunarungu kelas VII. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian Quasi Eksperimen dengan model satu kelompok (one group pre-test –post-test design). Penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data yaitu dengan observasi untuk mengetahui kemampuan awal siswa, pre-test dan post-test. Hasil analisis uji menunjukkan bahwa nilai maka Ho ditolak dan Ha diterima.


Keywords


Gambar seri; Kemampuan menulis karangan; tunarungu

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v2i12015p44-49

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics