The Effect of Perception Exercise of Tactual Sally Mangold toward Early Reading Capability for Students with Hearing Impairment
Abstract
Visual Impairment is obstacle in vision function that requires a different way of learning with other normal person. Visual impairment have the tools to learn how to read and writing like braille. Reading is activity that is needed to get the information. The objective of this study is to describe the effect of sally mangold tactual perception exercise toward subject’s early reading ability that viewed from before and after intervention. The method was experiment of single subject reasecrh design with A-B-A model. The conclusion of this study was found a positive effect of Sally Mangold tactual perception exercise toward subject’s early reading ability. The positive effect was seen from the increase score subject’s early reading ability from 50% to 98%.
Tunanetra merupakan hambatan fungsi pengelihatan yang membutuhkan cara belajar yang berbeda dengan orang normal lainnya. tunanetra memiliki alat untuk belajar membaca dan menulis disebut braille. Membaca adalah kegiatan yang diperlukann untuk mendapatkan informasi. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan pengaruh latihan persepsi taktual Sally Mangold terhadap kemampuan membaca permulaan subyek dilihat dari sebelum dan sesudah intervensi. Metode yang digunakan adalah eksperimen dengan desain Single Subyek Resecrh dan model A-B-A. Kesimpulan dari penelitian ini ditemukan pengaruh positif latihan persepsi taktual Sally Mangold terhadap kemampuan membaca permulaan subyek. Pengaruh tersebut dilihat dari skor kemampuan membaca permulaan subyek dari 50% menjadi 98%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hitipeuw, I. (1994). Braille 1I. Malang: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Malang
Mangold, S. (1980). Terjemahan Helen Keller International, Inc. Cuplikan-Cuplikan dari Program Pengembangan Persepsi Taktual dan Pengenalan Braille Mangold. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Pascolini, D., & Mariotti, S. P. (2010). Global Estimates of Visual Impairment – 2010. Switt, (Online), (www.who.int/blindness/data_maps/VIF). Diakses 21 April 2016
Rudiyati, S. (2009). Latihan Kepekaan Dria Non-Visual Bagi Anak Tunanetra Buta, 5 (2). (Online) (journal.uny.ac.id/../611). Diakses 20 April 2016
Rudiyati, S. (2010). Jurnal Asesmen dan Intervensi Subyek Berkebutuhan Khusus: Pembelajaran Membaca dan Menulis Braille Permulaan pada Anak Tunanetra, 9 (1). (Online) (www.jasianakku.blogspot.com/), 02 Februari 2016
Sunanto, J., & Koji, T., & Hideo, N. (2005). Pengantar Penelitian dengan Subyek Tunggal. CRICED University of Tsubuka
Wahyuno, E. (2013). Orientasi dan Mobilitas. Malang: Universitas Negri Malang
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v4i12017p69-74
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by: