DESIGN PHYSICS PROPS BASED ON ARDUINO NANO SENSORS ON IRREGULARLY CHANGING STRAIGHT MOTION MATERIALS (GLBB)
Abstract
This study aims to design, test the feasibility and measure the response of students of physics teaching aids based on Arduino Nano sensors on Regularly Changing Straight Motion (GLBB) material. This study uses the method of research and development (Research and Development). The subjects of this study consisted of four validators and 16 students. Data analysis was carried out by descriptive analysis. The results of the feasibility test of the props product obtained a mean score of 3.54 with very good criteria. The results of the students' responses to the teaching aids obtained a mean score of 2.91 with agreed criteria.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Deesera, V. S., Ilhamsyah, & Triyanto, D. (2017). Rancang Bangun Alat Ukur Gerak Lurus Berubah Beraturan (GLBB) pada Bidang Miring Berbasis Arduino. Jurnal Coding Sistem Komputer Untan, 05(2), 47–56. https://doi.org/10.26418/coding.v5i2.19628
Maghiszha, D. F. (2019). Kemampuan Pelajar Indonesia Peringkat 72 dari 77 Negara, Pakar Pendidikan: Tinggalkan Sistem Feodal. Tribunnews.Com. https://www.tribunnews.com/pendidikan/2019/12/06/kemampuan-pelajar-indonesia-peringkat-72-dari-77-negara-pakar-pendidikan-tinggalkan-sistem-feodal
Maiyena, S., Imamora, M., & Ningsih, F. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Gerak Jatuh Bebas Menggunakan Sensor Phototransistor Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Jatuh Bebas. Sainstek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 9(1), 54. https://doi.org/10.31958/js.v9i1.750
Marsella, A. (2017). Efektivitas Alat Peraga dengan Media Audio Visual dan Alat Peraga Riil terhadap Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA N 3 Klaten Materi Fluida Dinamis [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/49856/
Saputra, N. M. A., & Muharammah, N. W. (2020). Peran Layanan Bimbingan dan Konseling Sebagai Internalisasi Kemampuan Adaptasi Peserta Didik pada Era New Normal. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 75–79. http://conference.um.ac.id/index.php/bk2/article/view/83
Saputro, H. (2016). Inspirasi Fisika Misteri Sebagai Problem Solving Pembelajaran Sains dalam Menyongsong MEA. SCIENCE TECH: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi, 2(2), 6–10. https://core.ac.uk/download/pdf/230369569.pdf
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta.
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yustaka Pelajar.
Yunas, T. B., & Rachmawati, M. A. (2018). Kemampuan Mengajar Guru dan Motivasi Belajar Fisika pada Siswa di Yogyakarta. Psychopolytan: Jurnal Psikologi, 1(2). http://jurnal.univrab.ac.id/index.php/psi/article/view/448
Yunita, I., & Ilyas, A. (2019). Efektivitas Alat Peraga Induksi Elektromagnetik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 245–253. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.4349
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pembelajaran Sains
Study Program of Sciences Education
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Universitas Negeri Malang
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.