Pengembangan mobile learning berbasis android untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa pada pembelajaran IPS

Eko Prasetyo Utomo

Abstract


This study aimed to develop android-based mobile learning and to find out its effectiveness in improving student cognitive learning outcomes in social studies learning. The development process refers to the model of Dick et al. The results of the development are in the form of android-based mobile learning with the main components, namely: 1) introduction to subjects; 2) subject competence; 3) material; and 4) practice questions in the form of quizzes. The feasibility level of the social studies material test is 89.91 percent very feasible category and learning media test is 89.42 percent very feasible category. Sequentially the feasibility level for individual trials was 77.78 percent in the feasible category, the small group trial was 77.92 percent in the feasible category, and the field trial was 83.43 percent for the very feasible category. The product effectiveness test using the t-test showed mobile use. Android-based learning can improve student cognitive learning outcomes in social studies subjects. The media developed has been tested and can be tested on a wider range of subjects for product perfection.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um022v6i12021p45


Keywords


Mobile learning; Android; Social studies

Full Text:

PDF

References


Absor, N.F., Umasih, & Kurniawati, 2019. Pembelajaran Sejarah di SMK era revolusi industri 4.0: tantangan dan peluang. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(2), pp. 59-65.

Afandi dan Sajidan, 2018. Stimulasi Keterampilan Tingkat Tingkat Tinggi- Konsep dan Implementasinya dalam Pembelajaran Abad 21. Surakarta: UNS Press.

Akviansah, M.D & Sariyatun, 2020. Perpustakaan Maya sebagai Sumber Belajar dan Penunjang Pembelajaran IPS secara Daring di Era Pandemi COVID-19. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 5(2), pp. 92-102.

Calimag, J.N. et al, 2014. Ubquitous learning environment using android mobile application. International Journal of Research in Engineering & Technology, 2(2), pp.119-128.

Dick, W., Carey, J., & Carey, L., 2009. The Systematic Desaign Of Instruction Fourth Edition. New Jersey: Pearson Education Inc.

Erlinawati, N.A., Suherman, U., & Darmawan, D., 2016. Media Pembelajaran Mobile Learning Untuk Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Praktikum Mahasiswa STIKES Karsa Husada Garut. PEDAGOGIA : Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), pp. 298-310.

Handayani, T.S. & Suharyanto, 2016. Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran pada Materi Fluida Statis Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ranah Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika 5(6), pp. 384-389.

Hakky, M.K., Wirasasmita, R.H., & Uska, M.Z., 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi. EDUMATIC:Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), pp. 24-33.

Jabbour, K.K., 2014. An Analysis of the effect of mobile learning on Lebanse higher education. Informatics in Education, 13(1), pp. 1-15.

Purnomo, A., Ratnawati, N., & Aristin, N.F., 2016. Pengembangan Pembelajaran Blended Learning Pada Generasi Z. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), pp.70-77.

Meliana, A., Hidayat, A., & Ilyas, 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di SMA Plus Al-Ghifari. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 2(2), pp. 91-104.

Muyaroah, S. & Fajartia, M., 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2), pp. 79-83.

Setiadi, M.E., & Ghofur, M.A., 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(3), pp. 291-307.

Setyadi, D., 2017. Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Jurnal Satya Widya, 33(2), pp. 87-92.

Sinta, M.D., Alfiandra, & Waluyati, S.A., 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Masalah Dalam Pembelajaran PPKn Di SMA. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik PKn, 6(2), pp. 224-231.

Supardan, D., 2015. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Suparno, P., 2014. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogjakarta: Kanisius.

Wahyuningtyas, N. & Rosita, F.A.D., 2019. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Android Pada Materi Kehidupan Sosial Masyarakat Indonesia. Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 13(1), pp. 34-41.

Yektyastuti, R & Ikhsan, J., 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), pp. 88-99.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Program Studi Pendidikan IPS, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-102 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 376 (19)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jtppips/index
email: jtp2ips.journal@um.ac.id 


JTP2IPS INDEXED BY:

 

ISSN 2503-5347
ISSN 2503-1201


 Creative Commons License

JTP2IPS is under licensed by CC BY 4.0.