Peningkatan Kemampuan Konselor untuk Memfasilitasi Perkembangan Moral Siswa SMP dengan Menggunakan Media Komik Moral

Arbin Janu Setiyowati, Elia Flurentin, Djoko Budi Santoso, Andi Mappiare

Abstract


This community service activity aims to improve the ability of Junior High School Laboratory State University of Malang counselors in facilitating the moral development of junior high school students by using moral comics. The methods for carrying out this service are lectures, guided discussions and guided assignments, workshops and mentoring. The partner in carrying out this dedication activity is the counselor at the Laboratory of SMP State University of Malang. The results obtained are an increase in understanding and ability of teachers to facilitate the moral development of junior high school students appropriately, the indicators are 1) counselors of SMP UM Laboratory have understood the moral development characteristics of SMP students and the importance of moral development of students appropriately 2) counselors of SMP UM Laboratory have understood efforts efforts that can be made to facilitate the moral development of middle school students. 3) counselors of SMP UM Laboratory have been skilled in utilizing moral comics as a medium for moral information services for junior high school students. So that through this moral comic can help overcome the problems of junior counselors in accordance with the characteristics of junior high school students.


Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan konselor SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang dalam memfasilitasi perkembangan moral siswa SMP dengan menggunakan komik moral. Metode pelaksanaan kegiatan pengabdian ini adalah ceramah, diskusi terbimbing dan tugas terbimbing, lokakarya dan pembimbingan. Mitra pelaksanaan kegiatan pengabdian ini adalah konselor di SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang. Hasil yang diperoleh yaitu adanya peningkatan pemahaman dan kemampuan guru dalam memfasilitasi perkembangan moral siswa SMP secara tepat, indikatornya adalah 1) konselor SMP Laboratorium UM sudah memahami karakteristik perkembangan moral siswa SMP dan pentingnya pengembangan moral siswa secara tepat 2) konselor SMP Laboratorium UM sudah memahami upaya-upaya yang bisa dilakukan untuk memfasilitasi perkembangan moral siswa SMP. 3) konselor SMP Laboratorium UM sudah terampil dalam memanfaatkan komik moral sebagai media layanan informasi moral bagi siswa SMP. Sehingga melalui komik moral ini dapat membantu mengatasi permasalahan konselor SMP yang sesuai dengan karakteristik siswa SMP.


Keywords


Moral; moral comic media; junior counselor; media komik moral; konselor SMP

Full Text:

PDF

References


Atmowiloto, A. (1982). Komik dan Kebudayaan Nasional. Majalah Analisis Kebudayaan, Tahun ke II, Nomor 1. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Sadiman, A.S., dkk. (2002). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Setiyowati, A.J., & Simon, I.M. (2015). Pengembangan Komik Moral Untuk Memfasilitasi Perkembangan Moral Siswa SMP. Laporan Penelitian DRPM. Tidak Diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Santrock, J.W. (2012). Life-Span development. Perkembangan Masa Hidup. Alih Bahasa Oleh Juda Damanik, Achmad Chusairi. Jakarta: Erlangga




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v2i3p177-186

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat



View My Stats