PENATALAKSANAAN STRESS AKIBAT KERJA GURU PENDIDIKAN KHUSUS PADA SEKOLAH PENYELENGGARA PENDIDIKAN INKLUSIF

Abdul Hudha, Moh. Efendi, Tomas Iriyanto

Abstract


Abstract: The current developmental study was intended to analyze the determinant factors which affected the quality of occupational stress which experienced by teachers who taught special education in inclusive schools in East Java as the basis to develop a module of managing stress due to working. The analysis results of the exploratory study suggested that most teachers (66.33%) of special education in inclusive schools experienced moderate occupational stress. The contributions of the internal and external variables to occupational stress experienced by teachers of special education included: gender (12.32%), age (4.16%), working status (5.34%), salary or income (3.57%), the suitability of the prajabatan background study (6.76%), the achievement motivation (22.75%), and the interest of position (12.25%).

Keywords: occupational stress, internal factors, external factors.

Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan menganalisis determinan faktor yang berpengaruh terhadap kualitas stress akibat kerja yang dialami oleh guru pendidikan khusus yang bekerja pada sekolah penyelenggara pendidikan inklusif di Jawa Timur sebagai dasar pengembangan modul pengendalian stress akibat kerja. Hasil analisis eksplorasi penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar (66,33%) guru pendidikan khusus (GPK) di sekolah inklusif mengalami stress akibat kerja dalam kategori sedang. Kontribusi variabel internal dan eksternal terhadap stress akibat kerja yang dialami guru pendidikan khusus (GPK) meliputi: jenis kelamin (12,32%), usia responden (4,16%), status kepegawaian (5,34%), pendapatan atau gaji (3,57%), kesesuaian latar belakang pendidikan prajabatan (6,76%), motivasi berprestasi (22,75%), dan minat jabatan (12,25%).

Kata kunci: stress akibat kerja, faktor internal, faktor internal.


Full Text:

PDF

References


Arismunandar.1997. Hubungan Karakteristik Individu dan Lingkungan dengan Stress Kerja Guru di sulawesi Selatan. Disertasi PPS IKIP Malang.

Borg. & Riding, 1991.Teacher stress and cognitive style.British Journal of Educational Psychology. 63, 271-286.

Capel 1992. Stress on burn out in teachers. European Journal of Teacher Education, 15 (3), 197-211.

Chaplin 1979. A Dictionary of Psychology. New York: Dell Publishing Co.

Chaplin, J.P. 2002. A Dictionary of Psychology. New York: Dell Publising

Co. Inc.

Davidson & Coper. 1981.Model occupational stress.London Journal of Medicine.

Drever, J. 2006, A Dictionary of Psychology. Australia: Penguin Books Ltd.

Efendi, M. 2003. Stress akibat kerja yang dihadapi oleh guru SLB. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 43 (9), 545-557.

Hamalik, O 2010. Psikologi Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Keith, D. 2006. Human Behavior at Work, 6th edition. , New Delhi: Tata Mc Graw Hill Publication Company.

Mahmud, D.1990. Psikologi Pendidikan . Yogyakarta: BPFE.

Makmun, A. S. 2003. Psikologi Kependidikan. Bandung: Rosda Karya.

Mariyanti, S 2013. Peran Minat Dalam Bidang Kerja Social Services (Makalah). Jakarta: Universitas Esa Unggul.

Miner. 1992.Industrial Organizational Psychology. New York:Mc GrawHill Book Company.

Niven. 2000.Health Psychology: An Introduction for Nurses and Other

health Case Profesionals (alih bahasa Agung Waluyo). Jakarta: BCG.

Rakhmat, J. 2004. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sarafino. 1990. Health Psychology: Biopsychosocial Interaction. New York: John Willey & Sons.

Smet. 1994. Psikologi Kesehatan. Jakarta: Grasindo Widiasarana Indonesia.

Suma’mur. 1976. Higiene Perusahaan dan Keselamatan Kerja. Jakarta: Gunung Agung.

Sutherland & Cooper 1990.Understanding Stress A Psychological Perspective fo Health Profesionals. London: Chapman and Hall.

Schneiders, A. 2000. Personal Adjustment and Mental Health, New York: Holt, Rinehart and Winston.

Slavin, R. E. 2010. Educational Psychology : Theory and Practices. Jakarta: Indeks.

Singer, K. 1987. Membina Hasrat Belajar di Sekolah. Bandung : Remadja Karya.

Winkel. W.S. 1997. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grasindo.

Winkel. W.S. 2004. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v24i12015p34-44

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar:Kajian Teori dan Praktik Pendidikan



Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats