Model Kelas Penyelenggara Pendidikan Inklusif di SDN Medan

Dahniar Harahap, Nina Hastina

Abstract


This study aims to reveal the existence and type of students with special needs in elementary school (SD) providers of inclusive education in the city of Medan. The research subjects included 4 elementary schools in Marelan Medan. Collecting data from the results of observations, interviews and documentation. The results of the analysis show that 2 schools place students in regular classes with clusters, 1 school with regular classes with pull outs and 1 full special class school. Types of students who have special needs consist of 52% mild mental retardation, 30% moderate mental retardation, 17% learning difficulties and 1% deaf. It is recommended to place students in each regular class and accept students in placements in public schools.

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan keberadaan dan jenis siswa berkebutuhan khusus di Sekolah Dasar (SD) penyelenggara pendidikan inklusif di kota Medan. Subjek penelitian meliputi 4 SDN di Medan Marelan. Pengumpulan data dari hasil observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil analisis menunjukkan 2 sekolah menempatkan siswa pada kelas reguler dengan cluster, 1 sekolah dengan kelas reguler dengan pull out dan 1 sekolah kelas khusus penuh. Jenis siswa yang memiliki kebutuhan khusus terdiri dari 52% tunagrahita ringan, 30% tunagrahita sedang, 17% kesulitan belajar dan 1% tunarungu. Direkomendasikan untuk menempatkan siswa di setiap kelas reguler dan menerima siswa dalam penempatan di sekolah umum.


Keywords


Inclusive Education; Students with Special Needs; Elementary Schools; Pendidikan Inklusif; Siswa Berkebutuhan Khusus; Sekolah Dasar

Full Text:

PDF

References


Abbas, F., & Naz, T. (2016). Footstep towards Inclusive Education. Journal of Education and Practice, 5.

Atika, T. (2018). Efektivitas Serta Dukungan Keluarga Terhadap Terapi Anak Autis di Kaizen Nirel Centre Yayasan Pembinaan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Kecamatan Medan Tuntungan Simalingkar Perumnas A Medan. Medan: Universitas Sumatera Utara

Devy, P. I. 2017. Impelementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif Untuk ABK di Surabaya. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. (Online), Jilid 5, No. 1

Elisa, S., & Wrastari, A. T. (2013). Sikap guru terhadap pendidikan inklusi ditinjau dari faktor pembentuk sikap. Jurnal Psikologi Perkembangan dan Pendidikan, 2(01), 1-10.

Fernández, M. T. (2017). Attitudes toward Inclusive Education and Practical Consequences in Final Year Students of Education Degrees. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 1184–1188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.187

Fitrianah, N. (2018). Meningkatkan Minat Belajar Anak Inklusi Melalui Model Pull Out di MI Nurul Huda Kalanganyar Sedati. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Handayani, T., & Rahadian, A. S. (2013). Peraturan perundangan dan implementasi pendidikan inklusif. Masyarakat Indonesia, 39(1), 27-48.

Hwang, Y.-S., & Evans, D. (2011). Attitudes towards inclusion: Gaps between belief and practice. International Journal of Special Education, 26(1), 136-146.

Ilahi, M. T. (2013). Pendidikan Inklusif: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Khan, I. K., Hashmi, S. H., & Khanum, N. (2017). Inclusive Education in Government Primary Schools: Teacher Perceptions. Journal of Education and Educational Development, 4(1), 32. https://doi.org/10.22555/joeed.v4i1.1331

Mardini, S. (2016). Meningkatkan Minat Belajar Anak Berkebutuhan Khusus di Kelas Reguler Melalui Model Pull Out Di SDN Giwangan Yogyakarta. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 25. https://doi.org/10.26555/jpsd.v2i1.a4952

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif bagi Siswa yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa. (2009). Jakarta: Sekretariat Negara.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2013 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2013). Jakarta: Sekretariat Negara.

Prastiono. (2013). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif. Jurnal Administrasi Publik. (Online), Jilid 11, No. 1.

Priyadarshini, S. S., & Thangarajathi, S. (2017). Effect of Selected Variables on Regular School Teachers Attitude towards Inclusive Education. Journal on Educational Psychology, 10(3), 28-38.

Sunanto, J. (2009). Profil Implementasi Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar di Kota Bandung. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v28i12019p017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

       

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats