Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Materi Persegi Panjang dan Segitiga di Sekolah Dasar
Abstract
The use of interactive multimedia has a big influence in the world of education, especially mathematics learning. This development research aims to produce interactive multimedia product on learning rectangles and triangles for grade IV to facilitate and motivate students in understanding and mastering mathematical concepts. Media development uses the Alessi & Trollip development model which has three stages, namely planning, design, and development including alpha testing and product beta testing to determine its feasibility. Alpha test results, product that has been developed is declared valid after repairs are made to the product. The beta test results show that multimedia is declared practical after a product revision is made. The application of interactive multimedia that has been developed in learning has an impact on improving the learning outcomes of fourth-grade students of SDN 157 Palembang, namely 85.71 percent of students have reached the minimum completeness criteria with an N-gain average value of 0.65 with moderate criteria.
Pemanfaatan multimedia interaktif memberikan pengaruh besar dalam dunia pendidikan khususnya pembelajaran matematika. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk multimedia interaktif pada pembelajaran persegi panjang dan segitiga untuk kelas IV guna mempermudah dan memotivasi peserta didik dalam memahami dan menguasai konsep matematika. Pengembangan media menggunakan model pengembangan Alessi & Trollip yang memiliki tiga tahapan yaitu perencanaan, desain dan pengembangan termasuk uji alpha dan uji beta produk untuk mengetahui kelayakannya. Hasil uji alpha, produk yang telah dikembangkan dinyatakan valid setelah dilakukan perbaikan terhadap produk. Hasil uji beta menunjukkan bahwa multimedia dinyatakan praktis setelah dilakukan revisi produk. Penerapan multimedia interaktif yang telah dikembangkan dalam pembelajaran berdampak terhadap peningkatan hasil belajar peserta didik kelas IV SDN 157 Palembang yaitu 85,71 persen peserta didik telah mencapai kriteria ketuntasan minimal dengan nilai rerata Ngain yaitu 0,65 dengan kriteria sedang.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajoke, A. R. (2017). The importance of instructional materials in teaching english as a second language. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 6(9), 36–44.
Amir, M. F., Hasanah, F. N., & Musthofa, H. (2018). Interactive multimedia based mathematics problem solving to develop students’ reasoning. International Journal of Engineering and Technology(UAE), 7(2.14 Special Issue 14), 272–276.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan , Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. 282–289.
Batubara, H. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis Android. Muallimuna, 3 No 1, 12–27.
Chen, C. Y., & Chung, W. L. (2011). Research on the learning effects of multimedia assisted instruction on Mandarin vocabulary for Vietnamese students: A preliminary study involving e- learning system. Educational Research and Reviews, 6(17), 919–927. https://doi.org/10.5897/ERR11.166
Dewi, R., Putri, R. I. I., & Hartono, Y. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis PMRI Materi Jajargenjang. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(1), 78–83. https://doi.org/10.15294/kreano.v9i1.14367.g7951
Dewi, S. R., & Haryanto, H. (2019). Pengembangan multimedia interaktif penjumlahan pada bilangan bulat untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 9. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.3059
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89
Diyana, T. N., Supriana, E., & Kusairi, S. (2020). Pengembangan multimedia interaktif topik prinsip Archimedes untuk mengoptimalkan student centered learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 171–182. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.27672
Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i1.15068
Firdaus, F. Z., Suryanti, S., & Azizah, U. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Pendekatan SETS Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 681–689. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.417
Hake, R. (2002). Lessons from the physics education reform effort. Ecology and Society, 5(2). https://doi.org/10.5751/es-00286-050228
Hidayati, A. U. (2017). Melatih keterampilan berpikir tingkat tinggi dalam pembelajaran matematika pada siswa sekolah dasar. Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4 No 2, 143–156.
Huda Zarista, R., & Sastro, G. (2020). The Effectiveness of Online Learning for Mathematics Students During the Covid-19 Pandemic (Case Study-Mathematics Study Program, Pamulang University). 04(02), 1273–1282.
Kemendikbud RI. (2020). Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid -19).
Liyandari, L., Wahyudi, W., & Suyanto, I. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika Tentang Pecahan Siswa Kelas IV SD. Concept and Communication, null(23), 301–316. https://doi.org/10.15797/concom.2019..23.009
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, September, 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Mulyati, T. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar (Mathematical Problem Solving Ability of Elementary School Students). EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1–20.
Nugraha, A. N. C., & Muhtadi, A. (2015). Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa SMP Kelas VIII Albertus, 2(2), 157–168.
Permata, A. D., Jampel, I. N., & Mahadewi, L. P. P. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Matematika untuk Kelas V Semester Genap di SD Negeri 4 Bebetin. Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).
Prasetya, D. (2017). Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Progresif, 7(1), 21–31. https://doi.org/10.23960/jpp.v7.i1.201703
Prasetyawan, D. G. (2016). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Congkrang 1 Muntilan Magelang. Basic Education, 5 (26), 2481–2488.
Putri, F. A., Yuliati, S. R., & Utami, N. C. M. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Dinamika Sekolah Dasar, 9(2), 1–9.
Schoevers, E. M., Leseman, P. P. M., Slot, E. M., Bakker, A., Keijzer, R., & Kroesbergen, E. H. (2019). Promoting pupils’ creative thinking in primary school mathematics: A case study. Thinking Skills and Creativity, 31(December 2018), 323–334. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.02.003
Sinaga, R. M., Trisnaningsih, T., Pujiati, P., & Sudarmansyah, D. (2019). Development of Learning Media Based on Mobil Learning Application. Jurnal Pendidikan Progresif, 9(1), 50–58. https://doi.org/10.23960/jpp.v9.i1.201907
Stoetzel, L., & Shedrow, S. (2020). Coaching our coaches: How online learning can address the gap in preparing K-12 instructional coaches. Teaching and Teacher Education, 88, 102959. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102959
Wijaya, T. T., Dewi, N. S. S., Fauziah, I. R., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IX Pada Materi Bangun Ruang. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 19–28. https://doi.org/10.30738/.v6i1.2076
Yulianty, N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7530
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v30i12021p001
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:
Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.