LITERASI DIGITAL MELALUI PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN EDMODO PADA PEMBELAJARAN SEJARAH

Oka Agus Kurniawan Shavab

Abstract


The purpose of this article is to describe digital literacy by utilizing edmodo learning media on learning history in class. Towards society 5.0, digital literacy should be owned by every student now. The use of technology is not new for students and in almost every activity, they cannot be separated from technology products. Seeing this situation, even history teachers should be able to use or create learning media based on information and communication technology. One that can be made or used is edmodo learning media. With this media, the teacher can provide historical resources that can be accessed by students and package their learning activities by utilizing the features in Edmodo and based on digital literacy. Utilization of edmodo by the teacher provides experience to students to select and analyze information needed in history learning activities in class.The stages contained in digital literacy include: digital competence, digital usage, and digital transformation. Broadly speaking, this article will explain the edmodo learning media, digital literacy, and history learning through digital literacy-based edmodo learning media.

 

Tujuan artikel ini adalah untuk menggambarkan literasi digital dengan memanfaatkan media pembelajaran edmodo tentang pembelajaran sejarah di kelas. Terhadap masyarakat 5.0, literasi digital harus dimiliki oleh setiap siswa sekarang. Penggunaan teknologi bukanlah hal baru bagi siswa dan dalam hampir setiap kegiatan, mereka tidak dapat dipisahkan dari produk teknologi. Melihat situasi ini, bahkan guru sejarah harus dapat menggunakan atau membuat media pembelajaran berdasarkan teknologi informasi dan komunikasi. Salah satu yang bisa dibuat atau digunakan adalah media pembelajaran edmodo. Dengan media ini, guru dapat menyediakan sumber daya sejarah yang dapat diakses oleh siswa dan mengemas kegiatan belajar mereka dengan memanfaatkan fitur-fitur dalam Edmodo dan berdasarkan pada literasi digital. Pemanfaatan edmodo oleh guru memberikan pengalaman kepada siswa untuk memilih dan menganalisis informasi yang diperlukan dalam kegiatan pembelajaran sejarah di kelas. Tahapan yang terkandung dalam literasi digital meliputi: kompetensi digital, penggunaan digital, dan transformasi digital. Secara garis besar, artikel ini akan menjelaskan media pembelajaran edmodo, literasi digital, dan pembelajaran sejarah melalui media pembelajaran edmodo berbasis literasi digital.


Keywords


Literasi Digital; Edmodo; Masyarakat 5.0

References


Hague, Cassie dan Payton, Sarah. 2010. Digital literacy acrossthe curriculum. Bristol: Futurelab

Çobanoğlu, AlevAteş. 2017. Student teachers’ satisfaction for blended learning via Edmodo learning management system. Behaviour& Information Technology, 133-144

Haefner, J. M. and Hanor, J. (2012).iPads Apps for Utility and Learning.Proceedings of the 28 th Annual Conference on Distance Teaching and Learning, 1-5.

Kenton, Jeffrey dan Blummer, Barbara. 2010. Promoting Digital Literacy Skills: Examples from the Literature and Implications for Academic Librarians. Community & Junior College Libraries, 16:84-99

Martin, Lindsey. 2015. Enabling eLiteracy: providing non-technical support for online learners. Innovation in Teaching and Learning in Information andComputer Sciences 5:4 97-108.

Martin, Allan dan Grudziecki, Jan. 2015. DigEuLit: Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5:4 249-267

Riel, Jeremy, Christian, Sonya, & Hinson, Brad. 2012. Charting digital literacy: A framework for information technology and digital skills education in the community college.Presented at Innovations 2012 (March 2012) Philadelphia, PA. 1-22

Shavab, Oka Agus Kurniawan. 2017. Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) DenganMemanfaatkan Learning Management System (LMS) Berbasis Edmodo Dalam Pendidikan Nilai Pada Pembelajaran Sejarah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA. 223-230

Thongmak, Mathupayas. 2013. Social Network System in Classroom: Antecedents of Edmodo. Journal of e-Learning and Higher Education, Vol 2013 (2013) 1-15.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um020v14i22020p142-152

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Sejarah dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jsb.journal@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah-dan-budaya

P-ISSN 1979-9993
E-ISSN 2503-1147

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter

View My Stats 

Flag Counter