NILAI EDUKASI TAMAN KOTA DI SIDOARJO

J. Priyanto Widodo

Abstract


Sidoarjo is an important city in East Java and it has several city parks with unique features and values. This article aims to elaborate the educational values of a city park in Sidoarjo. The data were collected trough review of literature and observation. Among several city parks in Sidoarjo, this article focus on the Alun-alun  (city square) with Jayandaru Monument as its unique feature. The finding suggested that the city park in Sidoarjo has several educational values: (1) cultural values, (2) identity value, (3) sense of pride, (4) love to the city, (5) diversity and (6) tolerance.


Keywords


City square, Sidoarjo, educational values

Full Text:

PDF

References


Adika, I. N. (2003). Perkembangan wilayah pinggiran Kota Metropolitan Surabaya dan mobilitas tenaga kerja:: Kasus Kabupaten Sidoarjo. Disertasi. Universitas Gadjah Mada.

Agustin, V.D., & Sutedjo, A. (2018). Kajian Taman Abhirama dan Taman Tanjung Puri Dalam Pemanfaatannya sebagai Ruang Publik Masyarakat di Kabupaten Sidoarjo. Swara Bhumi, 5(9), 1-7.

Badan Pusat Stastistik (2019). Satu Data Untuk Pembangunan Kabupaten Sidoarjo. Sidoarjo: BPSSetiawati, D. L., & Hariyanto, T. (2018). Penggunaan Sistem Informasi Geografis Berbasis Web untuk Pembentukan Prototipe Peta Dasar Pengairan (Studi Kasus: Kabupaten Sidoarjo). Geoid, 6(2), 152-158.

Damayanti, R. (2005). Kawasan" Pusat Kota" Dalam Perkembangan Sejarah Perkotaan Di Jawa. DIMENSI (Journal of Architecture and Built Environment). 33(1), 34-43

Hapsari, A. D., & Aulia, B. U. (2019). Tipologi wilayah peri urban Kabupaten Sidoarjo berdasarkan aspek fisik, sosial, dan ekonomi. Jurnal Teknik ITS, 7(2), C168-C172.

https://peta-kota.blogspot.com/2017/01/peta-kabupaten-sidoarjo.html

Ilmiajayanti, F., & Dewi, D. I. K. (2015). Persepsi Pengguna Taman Tematik Kota Bandung Terhadap Aksesibilitas Dan Pemanfaatannya. Ruang, 1(1), 21-30.

Mulyandari, H. (2011). Pengantar Arsitektur Kota. Andi.

Mudhoffir, A. M. (2008). Berebut Kebenaran: Governmentality pada Kasus Lapindo. Disertasi. Universitas Indonesia.

Nautica, S., & Sayatman, S. (2019). Perancangan Motif Batik dari Potensi Daerah Kabupaten Sidoarjo sebagai Cara Melestarikan dan Memperkaya Motif Batik Sidoarjo. Jurnal Sains dan Seni ITS, 8(1), 84-90.

Putra, M. A. P. (2018). Kinerja Ruang Publik Terhadap Peningkatan Kualitas Alun-Alun Sidoarjo Berdasarkan Kriteria Ruang Publik. Skripsi, Universitas Brawijaya.

Rahmawan, H. (2017). Penolakan GP Ansor terhadap Pembangunan Patung Jayandaru Di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Politik Muda, 6(2), 120-127.

Rini, H. S., & Afriyani, R. W. (2018). Fungsi Edukasi Taman Kota Patih Sampun Pemalang sebagai Ruang Publik bagi Masyarakat. Sosietas, 8(2), 543-547.

Rizky, M. (2016). Opini Publik terhadap Patung Jayandaru sebagai Identitas Kabupaten Sidoarjo. Skripsi. Universitas Airlangga.

Rosawatiningsih, N. (2019). Kebijakan Pengelolaan Ruang Terbuka Hijau (RTH) Taman Flora Surabaya. The Journal of Society and Media, 3(1), 68-85.

Sasongko, P. D. (2002). Kajian Perubahan Fungsi Taman Kota di Kota Semarang. Tesis. Universitas Diponegoro

Setiawan, T., Sintaningrum, S., & Mirandia, D. (2018). Persepsi Publik Pada Pengelolaan Taman Kota Di Kota Bandung. Jurnal Wacana Kinerja: Kajian Praktis-Akademis Kinerja dan Administrasi Pelayanan Publik, 20(1), 73-90.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 2007. Tentang Penataan Ruang.

Widodo, J. P., and Fatihul, A. (2019). Sejarah Budidaya Rumput Laut Masyarakat Dusun Tegalsari Desa Kupang Kecamatan Jabon Kabupaten Sidoarjo Tahun 1998-2014. Stkip Pgri Sidoarjo




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v3i2p115-125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial office: 
History Department, Faculty of Social Science, 
Universitas Negeri Malang 
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312, 
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index

E-ISSN 2622-1837

 

   

Creative Commons License

This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

View My JPSI Stats

 

Flag Counter