KELAYAKAN BAHAN AJAR “BOOKTOON” (E-BUKLET KARTUN SEJARAH) PADA METERI ARTI LUKISAN DINDING “BURUNG ENGGANG” DI GUA LIANG BANGKAI

Siti Ifroh Hana

Abstract


This study aims to develop android-based teaching material namely "Booktoon" (E-Booklet Cartoon History). The application content is the meaning of prehistoric rock art "Hornbill" in Liang Bangkai Cave in South Kalimantan. This study tested advisability by effectiveness and validity of teaching material. The method of this study was Research and Development (R&D) which refers to the development model by Thiagarajan is 4D, there are: (1) define; (2) design; (3) development; and (4) disseminate. The development of teaching material "Booktoon" uses the help of three computer softwares: (1) Photoshop to draw a cartoon; (2) Power Point to make a layout of the booklet; and (3) Android Studio to make Android Application. As the result of this study is the test validity on material and media are very valid. Then, the test effectiveness on small group trials and large group trials are very effective. Therefore, the teaching material "Booktoon" is advisable to be used as one teaching material for historical learning in high school.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar Berbasis Android yaitu “Booktoon” (E-Booklet Kartun Sejarah). Isi aplikasi adalah makna seni cadas prasejarah "Hornbill" di Gua Liang Bangkai Kalimantan Selatan. Penelitian ini menguji kelayakan melalui efektivitas dan validitas bahan ajar. Metode penelitian ini adalah Research and Development (R&D) yang mengacu pada model pengembangan oleh Thiagarajan yaitu 4D, yaitu: (1) define; (2) desain; (3) pembangunan; dan (4) menyebarluaskan. Pengembangan bahan ajar “Booktoon” menggunakan bantuan tiga perangkat lunak komputer: (1) Photoshop untuk menggambar kartun; (2) Power Point untuk membuat layout booklet; dan (3) Android Studio untuk membuat Aplikasi Android. Hasil dari penelitian ini adalah uji validitas materi dan media sangat valid. Kemudian, efektivitas uji pada uji coba kelompok kecil dan uji coba kelompok besar sangat efektif. Oleh karena itu bahan ajar “Booktoon” disarankan untuk digunakan sebagai salah satu bahan ajar pembelajaran sejarah di SMA.

 


Keywords


teaching material; android application; Booktoon.

Full Text:

PDF

References


Dyson, L., & Asharini, M. (1981). Tiwah upacara kematian pada masyarakat Dayak Ngaju di Kalimantan Tengah. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Firmansyah, H., & Bibi, S. (2020). Pengembangan aplikasi “Pontianak Heritage” berbasis android sebagai media pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 3(2), 157–169. https://-doi.org/¬10.17977/um0330v3i2p157-169

Hanum, I. S., & Dahlan, D. (2018). Makna mitos cerita Burung Enggang di Kalimantan Timur. CaLLs: Journal of Culture, Arts, Literature, and Linguistics, 4(1), 31–48. https://doi.org/-10.30872/¬calls.v4i1.1276

Kehutanan, K. L. H. dan. (2018). Strategi dan rencana aksi konservasi rangkong gading (rhinoplax vigil) Indonesia 2018-2028. Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan.

Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran sejarah (Teaching of History). Grasindo.

Lutfi, S. P. (2013). Perbedaan prestasi belajar siswa yang diajar menggunakan media kartun sejarah dengan yang diajar tanpa menggunakan media kartun sejarah pada mata pelajaran sejarah semester genap tahun ajaran 2013/2014 di SMA Negeri 9 Malang. Universitas Negeri Malang.

Nafi’ah, U., Mashuri, M., & Wijaya, D. N. (2019). The development of digital book of European history to shape the students’ democratic values. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 14(6), 147–154. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i06.9760

Prastowo, A. (2015). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. DIVA press.

Sellato, B. (1989). Naga dan burung enggang: Hornbill and dragon Kalimantan. Elf Aquitaine.

Sugiyanto, B. (2014). Kajian awal tentang lukisan dinding gua di Liang Bangkai, Kalimantan Selatan. Naditira Widya, 8(2), 59–68. https://doi.org/10.24832/nw.v8i2.106

Sugiyono, S. (2015). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Indiana University.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v5i1p24-36

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

View My Stats