The influences of Abraham Maslow's Hierarchy of Needs Theory, Field Practice Experience, and 21st Century Skills on Career Choice of Becoming a Vocational Teacher

Atikah Mauluddiyah

Abstract


The needs of being vocational teachers is still very high. One of the factors that mostly causes students' reluctance to choose a career as a teacher is the unfulfilled needs based on Abraham Maslow's hierarchy to become a vocational teacher. Another factor is implementing field experience practice and preparing 21st century skills for prospective teachers of the Vocational High School. This study aimed at determining the effects of Abraham Maslow's hierarchy of needs, field experience practice, and 21st century skills on career choices to become vocational teachers on the state university students of Informatics Engineering Education in Malang City. A correlational approach with a sample of 123 students was used in this study. The results of the multiple regression analysis showed that Abraham Maslow's hierarchy of needs, field experience practice, and 21st century skills had an influence of 0.515 or 51.5 percent on career choice to become the vocational teacher. It is concluded that there is an influence between of three factors and the career choice to become vocational teachers.

Keywords


Maslow's hierarchy of needs; field experience practice; 21st century skills; career choice; vocational teacher

Full Text:

PDF

References


Ardyani, Anis & Latifah, Lyna. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Menjadi Guru Akuntansi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2010 Universitas Negeri Semarang. Economic Education. Analysis Journal, 3(2), 232–240.

Basuki, I. & Haryanto (2014). Asesemen Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdhakarya.

Bukit, Masriam. (2014). Strategi dan Inovasi Pendidikan Kejuruan; Dari Kompetensi ke Kompetensi. Bandung: Alfabeta.

Darmadi, Hamid. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi, 13(2), 161–174.

Devischa, D. C. & Mukzam, M. D. (2018). Pengaruh Pendidikan Dan Pengalaman Kerja Terhadap Kemampuan Kerja Dan Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan BRI Syariah Cabang Kediri). Jurnal Administrasi Bisnis, 63(1), 107–114.

Grafura, Lubis dan Wijayanti, Ari. (2014). Strategi Implementasi Pendidikan Sesuai Kurikulum 2013 di Jenjang SMK. Jakarta: Pustakaraya.

Heriyansyah. (2018). Guru Adalah Manajer Sesungguhnya Di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 116–127, doi: 10.30868/im.v1i01.218.

Iswahyuni, Yetti. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemilihan Karir Menjadi Akuntan Publik Oleh Mahasiswa Program Studi Akuntansi Stie Aka Semarang. Jurnal Akuntansi, 5(1), 33-44, doi: 10.30656/jak.v5i1.501.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Revitalisasi Pendidikan Vokasi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurniasari, Istiana Dewi. (2016). Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Mengajar Mahasiswa Calon Guru Program Studi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2012 Fakultas Ekonomi Universitas Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Makhrus, M., Harjono, A., Syukur, A. B., & Muntari, S. (2018). Identifikasi Kesiapan LKPD Guru Terhadap Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Ilmu Profesi Pendidikan, 3(2), 124–128.

Mardiana, Riza, et al. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Transaksional dan Penghargaan terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Bisnis Manajemen di Jakarta Pusat. Jurnal Visipena, Volume 10, Nomor 2, Hal. 303 s/d 323.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(2), 89–96.

Nurhadi, Didik. (2020). Quality Improvement Needs for Vocational High School Teachers in Indonesia. Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 43(1), 35-40.

Nurtanto, M. (2015). Implementasi Pembelajaran Berbasis Problem-Based Learning Kompetensi Dasar Sistem Pengapian Konvensional untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif, Psikomotor, dan Afektif Siswa SMK Ma’arif Salam. Thesis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2017 tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru. (2017). Jakarta: Menteri Hukum dan HAM RI.

Prayogi, Rayinda Dwi dan Estetika, Rio. (2019). Kecakapan Abad 21: Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan. Jurnal Manajemen Pendidikan - Vol. 14, No. 2, Hal. 144-151, ISSN: 1907-4034.

Priyatno, Duwi. (2013). Analisis Korelasi, Regresi, dan Multivariate dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.

Putro, Setiadi Chayono, et al. (2017). Pengaruh Aspek Sosial Psikologis terhadap Kesiapan Menjadi Guru SMK di Jurusan TE FT UM. Jurnal Teknologi dan Kejuruan, 40(1), 59-68.

Sari, Elisa dan Dwiarti, Rina. 2018. Pendekatan Hierarki Abraham Maslow pada Prestasi Kerja Karyawan PT. Madubaru (PG Madukismo) Yogyakarta. Jurnal Perilaku dan Strategi Bisnis, Vol. 6, No. 1, Hal. 58-77.

Sudja, I Nengah, dan Kusmaningtyas, Amiartuti. (2013). Pengaruh Kompetensi, Kepemimpinan Diri, Sistem Penghargaan, Lingkungan Kerja, Terhadap Komitmen pada Profesi dan Profesionalisme Guru SMA Negeri di Bali. DIE, Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, Vol. 9 No.2. hal. 94 – 102.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suyanto, Slamet. (2019). Pengembangan Kompetensi Guru Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek ke - IV 2019. Yogyakarta, pp. 23–31.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. (2005). Jakarta: Menteri Hukum dan HAM RI.

Universitas Negeri Malang. (2015). Juklak Pelaksanaan PPL Kejuruan Universitas Negeri Malang. Malang: Universitas Negeri Malang.

Waluyo, Minto. (2013). Psikologi Industri. Jakarta: Akademia Permata.

Warsono. (2017). Guru: Antara Pendidik, Profesi, Dan Aktor Sosial. Jurnal of Society & Media, 1(1), 1-10, doi: 10.26740/jsm.v1n1.p1-10.

Wibawa, Basuki. (2017). Manajemen Pendidikan Teknologi Kejuruan dan Vokasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & and Nyoto, A. 2016. Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278.

Yuniasari, Triana & Djazari, Moh. (2017). Pengaruh Minat Menjadi Guru, Lingkungan Keluarga, Dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2013 FE UNY. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 15(2), 78-91, doi: 10.21831/jpai.v15i2.17220.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v44i22021p108-117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya

Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
E-ISSN 2477-0442 (online)

Contact
Faculty of Engineering, Universitas Negeri Malang (UM)
Jl. Semarang No 5 Malang 65145, Building H5,  1st  Floor. 

Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/teknologi-kejuruan
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id 

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.     

 

       

 

 

View My Stats