Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar

Mar'atus Solichah, Akhwani Akhwani, Sri Hartatik, Syamsul Ghufron

Abstract


This study aims to analyze the effect of the use of the wheel media on student mathematics learning outcomes in elementary schools. This research uses meta-analysis method. Research data on the use of the wheel media is analyzed deeply to find the effect of the wheel media on the results of learning mathematics. This research begins by formulating research topics, exploring relevant research results for analysis. Data were analyzed using quantitative descriptive analysis. The results showed the use of the wheel media in learning mathematics in elementary schools could improve mathematics learning outcomes of elementary school students. Based on the results of the analysis of the use of the wheel media in mathematics learning in elementary schools can improve mathematics learning outcomes of elementary school students starting from the lowest 5.57% to the highest 545.67% with an average of 121.83%.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penggunaan media roda putar terhadap hasil belajar matematika siswa di Sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan metode meta analisis. Data-data hasil penelitian penggunaan media roda putar dianalisis secara mendalam untuk menemukan pengaruh media roda putar terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini diawali dengan merumuskan topik penelitian, menelusuri hasil penelitian yang relevan untuk dianalisis. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukan penggunaan media roda putar pada pembelajaran matematika di Sekolah Dasar mampu meningkatkan hasil belajar matematika siswa Sekolah Dasar. Berdasarkan hasil analisis penggunaan media roda putar pada pembelajaran matematika di Sekolah Dasar mampu meningkatkan hasil belajar matematika siswa Sekolah Dasar mulai dari yang terendah 5,57% sampai yang tertinggi 545,67% dengan rata-rata 121,83%.


Keywords


rotating wheel media, learning outcomes, primary school, media roda putar, hasil belajar, sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, I. K., Amri, S., & Elisah, T. (2011). Strategi pembelajaran sekolah terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Akhwani, A. (2019). Strategy Of Digital Etiquette Education Of Elementary School Students. PrimaryEdu-Journal of Primary Education, 3(2), 43-54.

Andriani, A., Mushafanah, Q., & Wardhana, M. Y. S. (2019). Keefektifan Media Roda Jelajah Indonesia terhadap Hasil Belajar Materi Tematik. International Journal of Elementary Education, 3(2), 194-201.

Anggarini, N. P., Sumarno, S., & Subekti, E. E. (2019). Keefektifan Model Two Stay Two Stray Berbantu Media Roda Pintar Matematika Terhadap Hasil Belajar. Janacitta, 2(1).

Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar [A Meta-analysis of Problem-Based Learning Models in Increasing Critical Thinking Skills in Elementary Schools]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 9–18.

Arintasari, I. Z., Rahmawati, I., & Sukamto, S. (2019). Keefektifan Media Roda Pecahan Berbantu Model Realistic Mathematic Education (RME) pada Mata Pelajaran Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(4), 366-372.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran (edisi ke-17). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Dila, K. A. S. (2012). Telaah Kritis Artikel Review Sistematik Dan Meta Analisis.

Khairunnisa, W. (2017). Pengembangan Media Permainan Roda Putar Berbasis Website Untuk Keterampilan Membaca Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA AngkasaAdisutjipto. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Prancis Universitas Negeri Yogyakarta.

Kuswari, R. (2019). Keefektifan Model Make A Match Dengan Media Rorumat Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Mimbar Ilmu, 24(1), 20-27.

Riyani, I. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sd Negeri 56 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).

Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Safiria Insania

Sulistyo N, B. E. N. N. Y. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Roda Pengukuran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Materi Pengukuran Panjang Sdn Lidah Wetan Ii/462 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3).

Wijayanti, I. L. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Jam Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Pengukuran Sudut Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um035v28i22020p051

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mar'atus Solichah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Wahana Sekolah Dasar 

ISSN 0854-8293 (print) 

ISSN 2622-5883 (online)

 

Jurnal Wahana Sekolah Dasar is indexed by:

           

View Visitor Stats