Model Teams Games Tournament (TGT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

Retta Chandra Hesti, Sri Murdiyah, Suminah Suminah

Abstract


The observation results at Melis Elementary School in Trenggalek Regency showed that students were less enthusiastic in learning because the use of learning models was less attractive, of which 17 students stated 11 were not yet complete, and 6 were complete. The purpose of this study was to determine the improvement of student learning outcomes by using the TGT model in grade IV elementary school students. The approach used is a qualitative approach to the type of classroom action research. The research was conducted in cycle I and cycle II which consisted of 2 meetings and consisted of 4 stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. Data collection is done by observation, interviews, field notes, tests, and documentation. The results of this study indicate that the TGT model is well implemented so that the TGT model can improve student learning outcomes in cycle 1 with a percentage of 76% up to 97% in cycle 2.

 

Hasil observasi di SDN Melis Kabupaten Trenggalek menunjukkan siswa kurang antusias dalam pembelajaran karena penggunaan model pembelajaran yang kurang menarik, dimana dari 17 siswa dinyatakan 11 belum tuntas, dan 6 tuntas. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan model TGT pada siswa kelas IV Sekolah Dasar.  Pendekatan yang digunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas. Penelitian dilaksanakan dalam siklus I dan siklus II yang terdiri dari 2 pertemuan dan terdiri dari 4 tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, wawancara, catatan lapangan, tes, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan model TGT diterapkan dengan baik sehingga model TGT dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada siklus 1 dengan prosentase 76% naik menjadi 97% pada siklus 2.


Keywords


improvement; learning outcomes; Teams Games Tournament model; peningkatan; hasil belajar; model Teams Games Tournament

Full Text:

PDF

References


Anni, Catharina Tri, dkk. (2007). Psikologi Belajar. Semarang: UPT UNNES Press

Arikunto, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pejara

Laili, R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament untuk meningkatkan Pembelajaran Tematik Siswa Kelas VB SDN Kedungkandang 2 Kecamatan Kedungkandang Kota Malang. (Skripsi tidak diterbitkan) Universitas Negeri Malang.

Mahmuddin. (2009). Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT). Online. http//mahmuddin.wordpress.com/[Diakses 27/02/18].

Majid, Abdul. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Rosdakarya

Nawawi, I., Mahanani, P., & Putra, A.P. (2018). A Learning Journal to Improve the Ability of Students in Critical Thinking. Proceedings of the 1st International Conference on Early Childhood and Primary Education (ECPE 2018). 244(ASSEHR), 95-98.

Shoimin, A. (2013). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: PT AR-RUZZ Media.

Slavin, R. (2005). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Penerbit Nusa Indah.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wilujeng, S. (2013). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Teams Games Tournament (TGT). Journal of Elementary Education. 2(1), 45-53.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um035v27i12019p001

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Retta Chandra Hesti, Sri Murdiyah, Suminah Suminah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Wahana Sekolah Dasar 

ISSN 0854-8293 (print) 

ISSN 2622-5883 (online)

 

Jurnal Wahana Sekolah Dasar is indexed by:

           

View Visitor Stats