ANALISIS ELEMEN GAME DALAM TAMAGOTCHI PIX SEBAGAI IMPLEMENTASI HEWAN PELIHARAAN VIRTUAL

Kessy Situmorang

Abstract


Abstact: Virtual pets are characters that have animal-like characteristics that can create an emotional connection with the user. One toy that belongs to the virtual pet genre is the Tamagotchi. Tamagotchi is an educational-based toy that is similar to raising animals directly by raising one pet character from baby to adult and then returning it to its home planet in good condition. Users can carry out the tasks given to learn more about how to care for animals with care and learn to be more disciplined. The Tamagotchi Pix is one of the newest versions of the Tamagotchi which was released in mid-2021. This device provides a color screen, touchscreen buttons and a camera to create deeper interaction between the user and the Tamagotchi character. By conducting qualitative research methods, the features contained in Tamagotchi Pix can show how Tamagotchi Pix fulfills Teresa Dillon's eight game elements. Apart from fulfilling the game elements from Teresa Dillon, Tamagotchi Pix also provides users with something more than just a virtual pet using the device's sophistication with a camera.

 

Keywords: Game Elements, Tamagotchi, Tamagotchi Pix, Virtual Pet

 

Abstrak: Hewan peliharaan virtual adalah karakter yang memiliki karakteristik seperti binatang yang dapat menciptakan suatu hubungan emosional dengan penggunanya. Salah satu mainan yang memiliki genre hewan peliharaan virtual adalah Tamagotchi. Tamagotchi merupakan mainan berbasis edukasi yang mirip seperti memelihara hewan secara langsung dengan membesarkan 1 karakter hewan peliharaan tersebut dari bayi hingga dewasa lalu mengembalikannya ke planet asalnya dengan kondisi yang baik. Pengguna dapat melaksanakan tugas yang diberikan tersebut untuk belajar lebih dalam bagaimana cara memelihara hewan dengan penuh perhatian dan belajar untuk lebih  disiplin. Tamagotchi Pix merupakan salah satu versi terbaru dari Tamagotchi yang rilis pada pertengahan tahun 2021. Perangkat tersebut menyediakan layar yang berwarna, tombol touchscreen dan kamera untuk menjalin interaksi lebih dalam antara pengguna dan karakter Tamagotchi. Dengan melakukan metode penelitian kualitatif, fitur-fitur yang terdapat dalam tamagotchi pix bisa memperlihatkan bagaimana Tamagotchi Pix memenuhi delapan unsur elemen game dari Teresa Dillon. Selain memenuhi unsur elemen game dari Teresa Dillon, Tamagotchi Pix juga memberikan hal yang lebih kepada pengguna daripada sekadar virtual pet memakai kecanggihan dari perangkat tersebut dengan kamera.

 

Kata kunci: Elemen Game, Tamagotchi, Tamagotchi Pix, Hewan Pelliharaan Virtual


Full Text:

PDF

References


Al-Faruq, M. N. M., Nur’aini, S., & Aufan, M. H. (2022). PERANCANGAN UI/UX SEMARANG VIRTUAL TOURISM DENGAN FIGMA. Walisongo Journal of Information Technology, 4(1), 43–52. https://doi.org/10.21580/wjit.2022.4.1.12079

Aryani, D. I. (2015). Kajian Social Game Pet Society terhadap Pengaruh Gaya Hidup User Ditinjau dari Segi Konteks Kebudayaan. Wimba : Jurnal Komunikasi Visual, 6(1). https://doi.org/10.5614/jkvw.2014.6.1.7

Christina, A. M., Pramono, R., Kom, S., Suciadi, M. F., & Comp, M. (2019). Pembuatan Mobile Game Virtual Pet Online. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, Vol.7 No.2.

Hasanah, S. N., & Widiastuti, N. I. (2014a). REPRESENTASI EMOSI MENGGUNAKAN LOGIKA FUZZY PADA PERMAINAN BONNY’S TOOTH BOOTH. Jurnal Ilmiah Komputer Dan Informatika (KOMPUTA), 68(2).

Hasanah, S. N., & Widiastuti, N. I. (2014b). REPRESENTASI EMOSI MENGGUNAKAN LOGIKA FUZZY PADA PERMAINAN BONNY’S TOOTH BOOTH. Jurnal Ilmiah Komputer Dan Informatika (KOMPUTA), 68(2).

Ismatullah, H., & Jafar Adrian, Q. (2021). Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA). http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/informatika

Khasanah, S., & Sutabri, T. (2023). FAKTOR-FAKTOR TAMPILAN UI/UX YANG MEMPENGARUHI PSIKOLOGIS MANUSIA. Jurnal Sain Dan Teknik, 5(Februari).

Kotoua, S., & Ilkan, M. (2017). Online tourism destination marketing in Kumasi Ghana. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22(6), 666–680. https://doi.org/10.1080/10941665.2017.1308394

Latifah Hanum, A., Karunia Miranti, T., Fatmawati, D., Frendi Diyon, M., & Joyo Prawiro, C. (2022). Analisis User Experience Aplikasi Mobile Peduli Lindungi Menggunakan Heart Metrics. Jurnal Syntax Admiration, 3(2), 362–372. https://doi.org/10.46799/jsa.v3i2.390

Laureano-Cruces, A. L., & Rodriguez-Garcia, A. (2012). Design and implementation of an educational virtual pet using the OCC theory. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 3(1), 61–71. https://doi.org/10.1007/s12652-011-0089-4

Lawton, L. (2017). How A Toy Changed The Perspective On Mobile Technology.

Lin, C., Faas, T., Dombrowski, L., & Brady, E. (2017). Beyond cute: Exploring user types and design opportunities of virtual reality pet games. Proceedings of the ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, VRST, Part F131944. https://doi.org/10.1145/3139131.3139132

Linton, H., & Kwortnik, R. J. (2019). Mobile usage in travel: bridging the supplier-user gap. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(2), 771–789. https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2017-0614

O’rourke, A. (1998). Caring-About Virtual Pets: An Ethical Interpretation of Tamagotchi.

Saputra, D., & Kania, R. (2022). Prosiding The 13th Industrial Research Workshop and National Seminar Bandung.

Saputra, F., Khaira, N., & Saputra, R. (2023). Pengaruh User Interface dan Variasi Produk terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Literature). JKIS, 1(1). https://doi.org/10.38035/jkis.v1i1

Senoprabowo, A. (2015). Analisis Gameplay Game Genre Virtual Pet. 33–44. http://www.telegraph.co.uk/technology/news/9857086/

Tamagotchi History. (n.d.). Retrieved June 20, 2024, from https://tamagotchi-official.com/us/history/

Tamagotchi Pix - Floral. (n.d.). Retrieved June 20, 2024, from https://www.bandai.com/catalog/product/view/id/1276271/s/tamagotchi-pix-pink-floral/category/2204/

Thirumaran, K., Chawla, S., Dillon, R., & Sabharwal, J. K. (2021). Virtual pets want to travel: Engaging visitors, creating excitement. Tourism Management Perspectives, 39. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100859




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um037v9i22024p150-164

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.