Analysis of Adab Education According to Syed Muhammad Naquib Al-Attas
Abstract
This study aims to reveal: 1) Describe and analyze the concept of Adab education according to Syed Muhammad Naquib Al-Attas, 2) Describe and analyze the implementation of Adab in education according to Syed Muhammad Naquib al-Attas. This research uses a qualitative approach, the nature of library research, and the type of research is document/text studies data collection techniques using document analysis. The data analysis technique used is content analysis. The survey results show that: 1) The concept of adab education, according to Syed Muhammad Naquib Al-Attas, uses the term Ta'dib which has a comprehensive meaning when compared to terms often used in Islamic education, such as tarbiyah and ta'lim. Ta'dib, according to Al-Attas, is giving manners and educating. Educating is an effort to instill and teach adab in humans in education. Through the term ta'dib, it is hoped that the knowledge gained can lead humans to become more civilized. 2) The implementation of adab in education, according to Syed Muhammad Naquib al-Attas, is: a) Recognizing one's self consists of 2 elements, namely reason and animalistic nature; b) Applying/comply with social norms; c) Applying discipline; d) Utilize and put something in its place; e) Recognizing and acknowledging the right and proper place to communicate, and f) bringing adab into the spiritual realm.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul, M., & Mudzakki, J. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Kencana.
Ahmad, W. A. W. (2001). “Gagasan Sekularisasi Harvey Cox: Suatu Pembicaraan Awal Berdasarkan Pengamatan. Al-Hikmah.
Al-Attas, S. M. N. (1996). Konsep Pendidikan dalam Islam. Mizan.
Anis, I. (1972). Al-Mu’jam Al-Wasit. Mesir: Darul Ma’arif.
Anwar, S. (1999). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar.
Arifin, M. (1991). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Aziz, M. (2018). Etika Akademis Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah, 25(1).
Daradjat, Z. (2000). Pendidikan Agama Dalam Keluarga Bagi Anak Usia 6-12 Tahun. PT Remaja Rosdakarya.
E.Mulyasa. (2010). Rahasia Menjadi Guru Hebat; Memotivasi Diri Menjadi Guru Luar Biasa. PT Gramedia.
Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. (Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Fathurrohman, A., Wijaya, M. Y., Tyasmaning, E., Adi, A., Holimi, M., Kuncoro, P. S., & Pasuruan, K. (2020). Implementasi pembelajaran sejarah kebudayaan islam pada madrasah tingkat dasar di kabupaten pasuruan. AL MURABBI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 87–88.
Fauri, A. al M. al-H. B. (2017). Kasratul amal fi Sunani Akwali wa al-Afali. STAI YPBWISurabaya.
Ghoni, A. (2013). Pemikiran Pendidikan Naquib Al-Attas dalam Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 3(1).
Hadi, S. (1989). Metodologi Research. Andi Offser.
Hamdan, H. (2012). Kepribadian Pendidik dalam Al-Qur’an, Relevansinya dengan Realitas Kekinian. sedaun.
Hanafi. (2017). Urgensi Pendidikan Adab dalam Islam. IAIN Sultan Maulana Hasanudin Banten.
Hasbullah. (2005). Implementasi Pabrik Pengajaran (Teaching Factory) Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa Smk. Jurnal Seminar Internatsional FPTK UPI, 395–402.
Husaini, A. (2012). Pendidikan Islam Membentuk Manusia Berkarakter & Beradab. PT. Cakrawala Surya Prima.
Ismail, M. Z., & Abdullah, W. S. W. (2007). Adab dan Peradaban, (Kuala Lumpur: . 443. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ma’arif, S. (1991). Pemikiran Tentang Pembaharuan Pendidikan Islam diIndonesia, dalam Pendidikan Islam di Indonesia antara Cita dan Fakta, ed. MuslihUsa hlm. 155. Tiara Wacana.
Minarti, S. (2013). Ilmu pendidikan Islam. Amzah.
Moleong, J. L. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT.Remaja Rosdakarya.
Mulkhan, A. M. (2002). Nalar Spiritual Pendidikan: Solusi problem Filosofis Pendidikan Islam. Tiara Wacana Yogya.
Nata, A. (n.d.). Pendidikan Islam di Era Milenial. Jurnal Pendidikan Islam CONCIENCIA, Pendidikan Islam, 10–28.
Nata, A. (2000). Pemikiran para tokoh pendidikan Islam. In Seri kajian filsafat pendidikan Islam (2nd ed.). Gramedia.
Nawawi, H. (1993). Pendidikan dalam Islam. Al-Ikhlas.
Poerbakawatja, S. (1976). Ensiklopedia Pendidikan. Gunung Agung.
Pusat Bahasa. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa.
Pusat Pembinaan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2010). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai pustaka.
Soekanto, S., & Mamudji, S. (2001). Penelitian Hukum Normatif (Suatu Tinjauan Singkat). Rajawali Pers.
Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.
Taulabi, I., & Mustofa, B. (2019). Dekadensi Moral Siswa Dan Penanggulangan Melalui Pendiidkan Karakter.
Ya’qub, H. (1993). Etika Islam. CV. Diponegoro.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um043v5i1p140-148
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.