Analysis of Department of Elementary School Students' Critical Thinking Abilities through Case Based Learning in the Classroom Action Research Courses

Murniningsih Murniningsih, Ani Widyawati, Trisniawati Trisniawati, Dian Marta Wijayanti, Rubianto Effendi

Abstract


The aim of this research is to describe the results of the analysis of PGSD students' critical thinking abilities in studying the Classroom Action Research course. This research is descriptive qualitative research. The subjects of this research were PGSD students in collaboration classes between lecturers and teacher practitioners in the teaching practitioner program. The collected data is then analyzed using interactions between components systematically between data reduction, data presentation (data display), and Conclusion (conclusion drawing). The results of this research show that PGSD students' critical thinking abilities are throughCase Based Learning increases as shown by the student's ability to formulategap problem while analyzing the root of the problem in learning, offering a relevant literature review, as well as PTK planning that fits the existing model.

Keywords


classroom action research, case based learning, critical thinking skills

Full Text:

PDF

References


Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. ABDIMAS UNWAHAS, 4(1). https://doi.org/10.31942/abd.v4i1.2690

Hastuti, C. T., Anugrahana, A., & Saptoro, A. (2022). Penerapan PBL: Meningkatkan Keaktifan Siswa Selama PTM Masa Pandemi Covid-19 di SD Maria Assumpta. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 3242–3246. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.6019

Iksan, M., Alzarliani, W. O., & Lawelai, H. (2022). Pelatihan Sitasi Dan Manajemen Daftar Pustaka Menggunakan Software Mendeley Untuk Meningkatkan Kualitas Karya Tulis Ilmiah. 1.

Khotimah, S., Astuti, I., & Putri, A. (2022). Karakteristik Kesulitan Pada Pembelajaran Daring Siswa Madrasah Aliyah Islamiyah Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3). https://doi.org/10.26418/jppk.v11i3.53486

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21

Nugraha, A. J., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar melalui Model PBL.

Nurhusain, M., & Hadi, A. (2021). Desain Pembelajaran Statistika Terapan Berbasis Kasus Berkualitas Baik (Valid, Praktis, dan Efektif) untuk Mahasiswa Pendidikan Matematika. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 3(2), 105–119. https://doi.org/10.31605/ijes.v3i2.951

Nurrohim, N., Suyoto, S., & Anjarini, T. (2022). Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Model Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran PKN Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(1), 60–75. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i1.157

Purnama, S., Adlika, N. M., Wiyono, H., Ramadhan, I., & Budiman, J. (2022). Analisis Pemahaman Penelitian Tindakan Kelas Pada Guru-Guru Ips. 32.

Qohar, A., & Sulandra, I. M. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X Dalam Memecahkan Masalah SPLTV. Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02).

Rohmah, A., Rosita, M. D., Fatimah, E. R., & Wahyuni, I. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas vii smp dalam menyelesaikan soal cerita materi segitiga. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 175–184. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v2i2.3098

Safitri, P. T., & Purbaningrum, K. A. (2020). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kasus (Case Based) Pada Mata Kuliah Statistika Pendidikan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 13(2), 256–267. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v13i2.8768

Sitepu, B. P., & Lestari, I. (2018). Pelaksanaan Rencana Pembelajaran Semester Dalam Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 41–49. https://doi.org/10.21009/PIP.321.6

Supriyanto, A. (2017). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Penulisan Karya Ilmiah Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Abdimas Pedagogi, 1(1), 7.

Suryana, S. (2020). Permasalahan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi, 14(1). https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i1.971

Suryaningsih, N. (2023). Upaya Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri pada Siswa Kelas X-IPS.2 SMA Negeri 1 Pajo. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4472–4479. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2304

Tamalene, A. S., & Wilujeng, I. (2022). Keefektifan Model Inquiry Training dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Kota Ternate. 5.

Ulfiyani, S. (2018). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Berbasis Kasus: Upaya Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Prosiding Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) XL, 351–362. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/pibsi40/article/view/98

Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Penerapan Metode Simpang Tegar untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penulisan PTK dan Artikel Ilmiah. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 365–375. https://doi.org/10.21067/jpm.v4i1.3016




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um043v6i1p128-136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Lisensi Creative Commons

.

 

                           

Web Analytics Made Easy - StatCounter IRBEJ Stats.