PENGEMBANGAN APLIKASI SISTEM INFORMASI LAYANAN AKADEMIK BERBASIS CODEIGNITER
Abstract
Abstract: The development of a management information system is one of the efforts that can be made to improve the quality of public services, both in general and in certain sectors, for example education, especially at times like this (COVID-19 pandemic), where community social activities switch to using assistance. technology. This study aims to develop an existing educational service in the Faculty of Education, State University of Surabaya to facilitate students in accessing all the needs regarding correspondence and is called the Academic Service Information System of the Faculty of Education, Unesa. This research was conducted using the Research and Development (R&D) method, by applying nine of the ten steps proposed by Borg and Gall. The result of this research is that E - Service Faculty of Education Science is suitable or near perfect for use, with the result of each stage are as follows: (1) in the first testing phase (Preliminary Field Testing), the presentage of yield exceeds 30% in each category; (2) in the second testing phase, several obstacles were found, but can be resolved in the next stage; (3) in the last testing phase (Operational Product Testing), the presentage of yield exceeds 70% in each category, this mean that E – Layanan development is very useful. Also, with the existing of E – Layanan, academic service activities are greatly helped, especially on this Covid – 19 pandemic period.
Keywords: Education; Management information system; public services.
Abstrak: Pengembangan sistem informasi manajemen merupakan salah satu upaya yang dapat dilakukan untuk meningkatkan kualitas pelayanan publik, baik secara umum maupun pada sektor – sektor tertentu, misalnya pendidikan, terutama pada saat seperti ini (pandemi covid - 19), di mana kegiatan sosial masyarakat beralih menggunakan bantuan teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan suatu layanan pendidikan yang ada di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya untuk memudahkan mahasiswa dalam mengakses segala kebutuhan mengenai surat menyurat dan dinamakan dengan sistem informasi layanan akademik Fakultas Imu Pendidikan Unesa. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode Research and Development (R&D), dengan menerapkan sembilan dari sepuluh langkah yang dikemukakan oleh Borg and Gall. Hasil penelitian ini adalah E – Layanan Fakultas Ilmu Pendidikan sesuai atau mendekati sempurna untuk digunakan, dengan hasil pada masing – masing tahap adalah sebagai berikut: (1) pada tahap pengujian awal (Preliminary Field Testing) mendapatkan presentase hasil melebihi 30% pada setiap kategorinya; (2) pada tahap pengujian yang kedua ditemukan beberapa hambatan tetapi dapat terselesaikan pada tahap selanjutnya; (3) pada tahap pengujian yang terakhir (Operational Product Testing) mendapat presentase hasil melebihi 70% pada masing – masing kategorinya, ini berarti bahwa pengembangan E – Layanan sangat berguna. Dengan adanya E – Layanan juga aktivitas layanan akademik sangat terbantu terutama pada pasa pandemi Covid – 19 seperti saat ini.
Kata kunci: Pendidikan; Sistem Informasi Management; Layanan Publik.
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, La Ode Ismail dan Sinen, Ristati. 2017. “Penerapan Sistem Informasi Manajemen Pendidikan dakam Proses Pembelajaran di SMP Negeri 21 Makasar”. JURNAL IDAARAH, Vol. I, No. 2, Hlm. 290-309.
Aldarbesti, Hassan dan Saxena, J. P. 2014. “Management Information System for Education”. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME). Vol. 4, Issue 1, Ver. IV, Hlm. 36-44
Apriyansyah, Maullidina, Isnaini, Purnomo, Eko Priyo. 2018. “Efektivitas Sistem Informasi Desa (SID) Dalam Pelayanan Publik Di Desa Dlingo, Kecamatan Dlingo, Kabupaten Bantul”. Jurnal Analisis Kebijakan dan Pelayanan Publik. Vol. 4, No. 1, Hlm. 10-24
Berg, Bruce L & Howard Lune. 2009. Qualitative Research Methods For The Social Science. Boston: Pearson.
Bright, Antwi Amankwah dan Asare, Gideon. 2019. “The Impact of Management Information Systemon University of Education Winneba, Kumasi Campus-Ghana”. European Journal of Research and Reflection in Management Sciences. Vol. 7, No. 1, Hlm. 1-20.
Connolly, T., Begg, C. 2010. Database Systems: a practical approach to design, implementation, and management. 5th Edition. America: Pearson Education
Davis, G. B. 1993. Kerangka Dasar Sistem Informasi Manajemen. (Terjemahan Andreas S. Adiwardana). Jakarta: PT. Pustaka Binaman Pressindo.
Gall, M, D., Gall, J. P., & Borg, W. R. 1983. Educational Research an Introduction; Third Edition. USA: Pearson Education.
Gall, Meredith D.Gall Joyce P. & Borg, Walter R. 2003. Educational Research An Introduction, Seventh Edition. Boston: Pearson Education Inc.
Gushchin, Oksana dan Ochepovsky, Andrew. 2019. “Data Minning For The E – Learning Risk Management”. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. Vol. 20, No.: 3 Article 13
Hall, James A. 2009. Sistem Informasi Akuntansi. Buku 2. Edisi Keempat (terjemahan). Jakarta: Salemba Empat.
Sagala, Syaiful. 2007. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sutabri, Tata. 2005. Sistem Informasi Manajemen. Yogyakarta: Andi.
Williams dan Sawyer. 2007. Using Information Technology terjemahan Indonesia. Penerbit ANDI.
Yuniko, Fauzi Tri dan Putra, Fitra Kusma. 2017. “Penerapan Teknologi Informasi Web Programing untuk Meningkatkan Pelayanan Publik dalam Bidang Kebijakan Administrasi Kependudukan”. JOISIE Journal Of Information System And Informatics Engineering Vol. 1, No.1, Hlm 1-68.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v4i12021p139
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Mohammad Syahidul Haq

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.