PERSEPSI GURU TENTANG KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DASAR NEGERI

Rini Syevyilni Wisda

Abstract


Abstract: The background of this research is the leadership of the principal of the State Elementary School  Sub-district in carrying out its functions, it is not carried out properly. This study aims to determine the teacher's perception of the principal's leadership in terms of influencing, motivating, moving, and directing. This research method is quantitative. Collecting data using a questionnaire. The sample of this research is teachers of  State elemntary School as many as 51 people. The results showed that in general it can be said that the leadership of the principal of the State Elementary School is good with an average percentage of 64.01% of respondents stating always and often.

 

Keywords: Teachers Perception; Principal Leadership

 

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kepemimpinan kepala sekolah Dasar Negeri dalam melaksanakan fungsinya kurang terlaksana sebagaimana mestinya. Penelitian Ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kepemimpinan kepala sekolah dilihat dari aspek mempengaruhi, memotivasi, menggerakkan, dan mengarahkan.  Penelitian ini menggunakan metode  Kuantitatif. Pengumpulan data dengan menggunakan angket, Sampel dalam penelitian ini guru SD Sebanyak 51 orang.   Hasil Penelitian menunjukkan bahwa secara umum dapat dikatakan bahwa kepemimpinan kepala sekolah Dasar Negeri baik dengan persentase Rata-rata 64,01% responden menyatakan selalu dan sering. 

 

Kata Kunci: Persepsi Guru; Kepemimpinan Kepala Sekolah

 


Full Text:

PDF

References


Abbas, S. 2014. Manajemen Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana.

Arikunto. S. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. 2011. Model Pembelajaran . Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera

Gary Yulk. 2004 Kepemimpinan dalam Organisasi, Jakarta: Prenhallindo

Hapsari, Iriani Indri dan Ira Puspitawati, 2004, Psikologi Faal.Bandung : Rosda Karya

Heri Nurranto, Fadjriah Hapsari, Muzdalifah. 2017. Persepsi Guru atas Kepemimpinan Sekolah dan Kesejahteraan Sebagai Prediktor Kinerja Guru: Journal of Applied Business and Economics Vol. 4 No. 3 (Mar 2017) 220-235. Dari http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/JABE/article/download/2480/1871

Muchlish Huda, 2018 “Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Manajemen Berbasis Sekolah,” al-Afkar, Journal for Islamic Studies 1, no. 2

Mulyasa. E 2012. Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara

Mulyasa. E. 2003. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Robbins, P Stephen dan Timothy A Judge, 2015. Perilaku Organisasi, Jakarta: Salemba Empa

Suparlan. 2006. Guru Sebagai Profesi. Yogyakarta : Hikayat.

Suwarto. 2010. Perilaku Keorganisasian. Yogyakarta : Penerbit Universitas Atmajaya




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v4i42021p358

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 RINI SYEVYILNI WISDA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.