Analisa Kebutuhan terhadap Model Monitoring Berbasis Gsuite dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring Sebagai Langkah Pengendalian Mutu Sekolah

Ari Pujianto, Bambang Ismanto, Wahyudi Wahyudi

Abstract


Abstract: This study aims to describe the needs and determine strategic steps in monitoring activities during online learning as a quality control measure at Satya Wacana Christian Elementary School Salatiga. This research is a qualitative descriptive research. Data collection in this study was carried out by means of FGD (Forum Group Discussion), observation, and documentation studies involving 20 respondents consisting of principals and teachers at the Satya Wacana Christian Elementary School, Salatiga. The results or data obtained are then analyzed and measured using SWOT analysis to determine the steps and strategies to be taken in the development of the next Gsuite-based monitoring model. This research was conducted in three stages (early stage, process stage, and development stage). In the initial stage, 5 strategic steps were generated, in the process stage 5 strategic steps were generated, and in the final stage 3 strategic steps were generated for the development of a Gsuite-based monitoring model.

 

Keywords: quality control; online learning; monitoring

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kebutuhan dan menentukan langkah-langkah strategis dalam kegiatan monitoring selama pembelajaran daring sebagai langkah pengendalian mutu pada SD Kristen Satya Wacana Salatiga. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif. Pengambilan data pada penelitian ini dilakukan dengan cara FGD (Forum Group Discussion), observasi, dan studi dokumentasi yang melibatkan 20 responden yang terdiri kepala sekolah dan guru pada lingkungan SD Kristen Satya Wacana Salatiga. Hasil atau data yang didapatkan kemudian dianalisa dan diukur dengan menggunakan analisis SWOT untuk menetukan langkah dan strategi yang akan diambil dalam pengembangan model monitoring berbasis Gsuite selanjutnya. Penelitian ini dilakukan dalam tiga tahap (tahap awal, tahap proses, dan tahap pengembangan). Pada tahap awal dihasilkan 5 langkah strategis, pada tahap proses dihasilkan 5 langkah strategis, dan pada tahap Akhir dihasilkan 3 langkah strategis untuk pengembangan model monitoring berbasis Gsuite.

 

Kata kunci:pengendalian mutu; pembelajaran daring; monitoring

 


Full Text:

PDF

References


Brown, C. V., DeHayes, D. W., Hoffer, J. A., Martin, E. W., & Perkins, W. C. (2012). Managing Information Technology. New Jersey: Pearson.

Budiwibowo, S., & Sudarmiani. (2019). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Andi.

Bush, T. (2010). Theories of Educational Leadership and Management. Thousand Oaks, CA: SAGE Publication.

Hermawan, R., Hidayat, A., & Gayuh, V. U. (2016). Sistem Informasi Penjadwalan Kegiatan Belajar Mengajar Berbasis Web. Jurnal Evolusi, 4(1), 72-79.

Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2019). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. London: Pearson.

Lestari, Puji, 2017, Implementasi Sistem Informasi Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan Di SMK Negeri Karangpucung Kabupaten Cilacap, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana Administrasi Pendidikan Volume 5, Nomor 1, Tahun 2017.

Lin, Hsiu-Fen.,(2007). Measuring Online Learning Systems Success: Applying the Updated DeLone and McLean Model. Cyberpsychology & Behavior. Doi: 10.1089/cpb.2007.9948

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan.

Prasojo, L. D. (2013). Sistem informasi manajemen pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sidh, R. (2013). Peranan Brainware dalam Sistem Informasi Manajemen. Jurnal Computech & Bisnis, 7(1), 1929.

Stair, R. M., & Reynolds. G. W. (2016). Fundamentals of Information Systems. Boston: Cengage Learning.

Susanto, Ary. (2019). Pengembangan Model Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (Research and Development) pada Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Manajemen Pendidikan.

Wijaya, W. M. (2016). Strategic Information System Planning: Information Systems Required in Vocational School Models. In: The 6th International Conference on Educational, Management, Administration and Leadership. Bandung, Indonesia. Paris: Atlantis Press.

Wijaya, W. M., dan Risdiansyah, D. (2020). Dampak Implementasi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan pada Kegiatan Akademik di Sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v5i32022p194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ari Pujianto, Bambang Ismanto, Wahyudi Wahyudi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.