KUALITAS PEMBELAJARAN E-LEARNING BERDASARKAN PERSEPSI MAHASISWA
Abstract
Abstract: The goal of this research is to know the quality of the distance learning using by E-learning in pandemi Covid-19. The method of this research is study Survey by using Descriptive Quantitative Analysis. The research subjects were students of the Da’wah Faculty of UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten with a total sample of 314 respondents and data collection techniques with Non Probability Sampling with Accidental Sampling in the form of a questionnaire. The results of the study measure the quality of e-learning according to the student’s perspective seen from: the level of quality of e-learning at the Da’wah Faculty in terms of quality: learning design, learning activities, delivery strategies, interaction between students and students and students with lecturers, learning assistance services, interaction students with teaching materials, collaboration, feedback systems, and learning assessments. The results of this study indicate that in general the quality of e-learning based on student perceptions includes good enough criteria.
Keywords: E-Learning, Quality, Perception
Abstrak: Penelitian pembelajaran e-learning untuk mengetahui kualitas pembelajaran jarak jauh secara e-learning dalam kondisi pandemi covid-19. Metode penelitian adalah studi survei dengan teknik analisis data deskriptif. Subjek penelitian adalah mahasiswa fakultas Dakwah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten dengan jumlah sampel sebanyak 314 responden dan teknik pengumpulan data dengan Non Probability Sampling jenis Accidental Sampling dalam bentuk kuesioner. Penelitian ini mengukur kualitas e-learning menurut perspektif mahasiswa dilihat dari tingkat kualitas pembelajaran e-learning yaitu kualitas rancangan pembelajaran, kegiatan pembelajaran, strategi penyampaian, interaksi antar mahasiswa dengan mahasiswa dan mahasiswa dengan dosen, layanan bantuan pembelajaran, interaksi mahasiswa dengan bahan ajar, kolaborasi, sistem umpan balik, serta penilaian pembelajaran. Hasil penelitian ini menunjukkan secara umum mutu pembelajaran e-learning berdasarkan persepsi mahasiswa termasuk kriteria cukup baik.
Kata kunci: E-Learning, Kualitas, Persepsi
Full Text:
PDFReferences
Aqib, M. A. and Khoiriyah, M. (2020) ‘Analisis kepuasan mahasiswa terkait kinerja pembelajaran daring oleh dosen via aplikasi Whatsapp Grup’, Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 1(November), pp. 141–153. doi: 10.33367/ijhass.v1i3.1454.
Baety, D. N. and Munandar, D. R. (2021) ‘Analisis efektifitas pembelajaran daring Dalam menghadapi wabah pandemi Covid-19’, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), pp. 880–889. doi: 10.31004/edukatif.v3i3.476.
Baharun, hasan and Zamroni, Z. (2017) Manajemen Mutu Pendidikan. 1st edn, Akademia Pustaka. 1st edn. Edited by A. Muadin. Tulungagung: Akademia Pustaka.
Bora, M. A. (2017) ‘Analisa kepuasan penggunaan E-Learning Cloud Sekolah Tinggi Teknik (STT) Ibnu Sina Batam’, Jurnal Industri Kreatif (Jik), 1(01), p. 55. doi: 10.36352/jik.v1i01.49.
Hamdani, A. R. and Priatna, A. (2020) ‘Efektifitas implementasi pembelajaran daring (full online) dimasa pandemi Covid-19 pada jenjang Sekolah Dasar di Kabupaten Subang’, Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, VI(01), pp. 1–9. doi: 10.36989/didaktik.v6i1.120.
Handayani, E. F. and Wiyata, M. T. (2020) ‘Evaluasi kepuasan pengguna E-Learning pada proses pembelajaran daring Di Institut Manajemen Wiyata Indonesia’, Arika, 14(2), pp. 75–82. doi: 10.30598/arika.2020.14.2.75.
Napitupulu, R. M. (2020) ‘Dampak pandemi Covid-19 terhadap kepuasan pembelajaran jarak jauh’, Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), pp. 23–33. doi: 10.21831/jitp.v7i1.32771.
Pramuniati, I. et al. (2020) Pengembangan sistem penjaminan mutu dalam implementasi pembelajaran daring di Universitas Negeri Medan. 1st edn. Medan: Universitas Negeri Medan.
Saifuddin, M. F. (2018) ‘E-Learning dalam Persepsi Mahasiswa’, Jurnal VARIDIKA, 29(2), pp. 102–109. doi: 10.23917/varidika.v29i2.5637.
Sitepu, B. P. and Lestari, I. (2018) ‘Pelaksanaan rencana pembelajaran semester dalam proses pembelajaran di Perguruan Tinggi’, Perspektif ilmu Pendidikan, 32(1), pp. 41–49. doi: 10.21009/PIP.321.6.
Subhi, I. (2020) ‘Urgensi upaya menjaga mutu pembelajaran di tengah pandemi Covid 19’, Edification Journal, 3(1), pp. 35–56. doi: 10.37092/ej.v3i1.213.
Zuraini, Z. and Nurhayati, N. (2021) ‘Efektifitas pembelajaran E-Learning di era New Normal’, Genta Mulia Jurnal Ilmiah pendidikan, 1(01), pp. 130–136. Available at: https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/563 (Accessed: 13 September 2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v5i12022p25
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Desty Prawatiningsih, Nur Asia T

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.