MANAJEMEN MALAM BINA IMAN DAN TAQWA UNTUK PENGUATAN KARAKTER PESERTA DIDIK

Riski Ariska Widiana, Agus Timan

Abstract


Abstract: The purpose of this studied was to describe the management of Malam Bina Iman dan Taqwa (Mabit) to strengthen the character of students. Study used a qualitative approached. Data collection used interview, observation, and documentation. Conclusions from this studied were (1) planning based on the goals of the madrasa, indicators of the success of attendance and discipline of students, determination of material, budget, location, (2) division of task and responsibilities of each committee, (3) inter-teacher briefings, briefings on students, implementation of special and general materials, (4) evaluations carried out every month and semester in the form of oral reports and attendance lists of students, (5) there were several factors that affect their management, including parents, teachers, environment, facilities and infrastructure, weather.

 

Keywords: management of malam bina iman dan taqwa, character strengthening

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan manajemen Malam Bina Iman dan Taqwa (Mabit) untuk penguatan karakter peserta didik. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Simpulan dari penelitian ini adalah (1) perencanaan berdasarkan tujuan madrasah, indikator keberhasilan kehadiran dan kedisiplinan peserta didik, penentuan materi, anggaran, lokasi, (2) pembagian tugas dan tanggung jawab setiap panitia, (3) briefing antar guru, briefing terhadap peserta didik, pelaksanaan materi khusus dan umum, (4) evaluasi yang dilakukan setiap bulan dan semester dalam bentuk laporan secara lisan dan daftar kehadiran peserta didik, (5) terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi manajemennya, antara lain orang tua, guru, lingkungan, sarana dan prasarana, cuaca.

 

Kata Kunci: manajemen malam bina iman dan taqwa, penguatan karakter


Full Text:

PDF

References


Ardi, N. S. P. Sobri, A. Y & Kusumaningrum, D. E. Manajemen Pembinaan Akhlak dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik, 2(1), 25. (journal2.um.ac.id/index/php.jamp), diakses pada 16 April 2019.

Arifin, I., Juharyanto, Mustiningsih, & Taufiq, A. (2018). Islamic Crash Course as a Leadership Strategy of School Principals in Strengthening School Organizational Culture. SAGE Open, 8(3), 215824401879984. https://doi.org/10.1177/2158244018799849

Arifudin, I. S. 2015. Peranan Guru Terhadap Pendidikan Karakter Siswa di Kelas V SDN 1 Siluman, 184. (ejournal.upi.edu), diakses pada 15 April 2019.

Arikunto, S & Jabar, C. 2010. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Handoko, T.H. 2003. Manajemen. Yogyakarta: BPFE-UGM.

Juharyanto. Sobri, A. Y. & Nurabadi, A. The Principal Leadership in Strengthening Elemantary School Education Character. Advancein Social Science, Education and Humanities Reacrch 3rd Internasional Conference on Education Management and Administration (CoEMA2018) Faculty of Education State University of Malang Published by Atlantis Press, p. 269.

Juharyanto, Imron Arifin, E. a. (2018). Effective Leadership on Curriculum 2013 Implementation in Religious Based Schools. The Journal of Social Sciences Research, sp(2), 40–48.

Manan, S. 2017. Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan, 15(1), 64. (http://jurnal.upi.edu/file/05), diakses 16 April 2019.

Muklasin. 2016. Manajemen Pendidikan Karakter Santri (Studi Kualitatif di Pondok Pesantren Bahrul ‘Ulum Margodadi Kecamatan Sumberejo Kabupaten Tanggamus, 145. (digilib.unila.ac.id), diakses 29 Juni 2019.

Mulyana, Deddy. 2012. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ratnawati, D. Setiadi, B. R. Handoyono dan Nurcholish, A. 2015. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendidikan Karakter Holistik Siswa SMKN di Kota Malang, 3(2), 814. (ustjogja.ac.id), diakses 9 Februari 2018.

Sobri, A. Y. 2015. Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Religi di Sekolah Dasar, 24(1), 18-25. (http:journal2.um.ac.id), diakses 20 April 2019.

Syukur, F. 2011. Manajemen Pendidikan. Semarang: PT. Pustaka Rizki Putra.

Terry, G.R dan Rue, L.W. 2011. Dasar-Dasar Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Uno, B. H. 2008. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i42019p222

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Riski Ariska Widiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.