PERPUSTAKAAN SEBAGAI PUSAT SUMBER BELAJAR UNTUK MEWUJUDKAN SEKOLAH YANG UNGGUL

Bella Sonia, Ahmad Yusuf Sobri

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to explain: (1) the application of library functions; (2) library services as a center for learning resources; (3) explain the effort to realize superior schools through library services. This research uses qualitative research with research on the types of research that describe and analyze libraries in schools. Data obtained through interviews with several informants consisting of the head of the library, librarians, teachers and students and the head of SMK 4 Malang. The key informant in this study was the head of the library at SMK 4 Malang namely Mr. Mokhamad Rukhan. Checking data in this study uses credibility techniques. By means of research perseverance, triangulation, extension of observation time, and adequacy of reference materials. The conclusions of this study are: (1) schools that implement educational, informative, recreational, research or research functions, and administrative responsibilities; (2) school library services carry out the functions of system development, media services, production, administration, and training. The impact generated by the change and development is an advantage, namely about comfort, the place of facilities, the location of the library location

Keyword: library, learning resources, superior schools

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan: (1) penerapan fungsi perpustakaan; (2) layanan perpustakaan sebagai pusat sumber belajar; (3) menjelaskan upaya mewujudkan sekolah unggul melalui pelayanan perpustakaan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus karena mendeskripsikan dan menganalisis secara mendalam tentang perpustakaan di sekolah. Data diperoleh melalui wawancara dengan beberapa informan yang terdiri dari kepala perpustakaan, pustakawan, guru dan siswa dan kepala SMKN 4 Malang. Informan kunci dalam penelitian ini adalah kepala perpustakaan SMKN 4 Malang yaitu Bapak Mokhamad Rukhan. Pengecekan data dalam penelitian ini menggunakan teknik kredibilitas. Dengan cara ketekunan penelitian, triangulasi, perpanjangan waktu pengamatan, dan kecukupan bahan referensi. Simpulan penelitian ini yaitu: (1) sekolah menerapkan fungsi edukatif, informatif, rekreatif, riset atau penelitian, dan tanggungjawab administratif; (2) layanan perpustakaan sekolah menerapkan fungsi pengembangan sistem instruksional, pelayanan media, produksi, administrasi, dan pelatihan. Dampak yang dihasilkan oleh adanya perubahan dan pengembangan tersebut adalah kelebihan yaitu tentang kenyamanan, tempat sarananya, letak lokasi perpustakaan

Kata Kunci: perpustakaan, sumber belajar, sekolah unggul 


Full Text:

PDF

References


Bafadal, I. 2003. Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar: dari Sentralisasi Menuju Desentralisasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Bafadal, I. 2009. Pengelolaan Perspustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Febriani, R. 2014. Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Siswa, (Online), ( http: //jurnal.unt an.ac.id/index.ph p/jpdpb/article/view/4709/4762), diakses 25 Mei 2019

Haryanto, S. 2013. Implementasi Standarisasi Kepustakawanan Menuju Akreditasi dan Penguatan Citra Pustakawan. Buletin Sangkakala, 15, 14-18.

Mudhoffir. 2001. Prinsip-Prinsip Pengelolaan Pusat Sumber belajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Suherman. 2009. Perpustakan sebagai Jantung Sekolah. Bandung: MQS Publishing.

Yusuf, P., dan Suhendar, Y. 2010. Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kencana Predana Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i42019p188

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Bella Sonia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.