THE CONSTRUCTION OF STUDENT WORKSHEETS: MATERIAL, PATTERN, AND SYSTEMATICS

Gita Aulia

Abstract


There are several kinds of supporting media in teaching and learning process. Student worksheet or Lembar Kerja Siswa (LKS) is a printed-based media used as a medium to help deliver messages from teaching objectives. It is used as a guide for students in carrying out activities or assignments, both individually or in groups. The use of LKS as a learning media has several advantages and disadvantages. However, a teacher as an educator needs to know how and what to consider in choosing a good LKS for the students to use, as a LKS of good quality has several criteria and requirements in it.

Keywords: student worksheet, LKS, Lembar Kerja Siswa, Construction


Full Text:

PDF

References


Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Keterampilan Proses di SMAN 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350-356.

Asmawati, E. (2015). Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Model Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 1-16.

Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran Kooperatif Pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 88-92.

Azhar, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Darmodjo, H. & Kaligis, J. (1992). Pendidikan IPA II. Jakarta: Depdikbud.

Ernawati, A., Ibrahim, M., & Afiif, A. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Multiple Intelligences pada Pokok Bahasan Substansi Genetika Kelas XII IPA SMA Negeri 16 Makassar. Jurnal Biotek, 5(2), 1–18.

Farida, A. (2004). Penggunaan Media Belajar LKS dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di MTsN Malang II. Skripsi, Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang.

Fannie, R., & Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE (Predict, Observe, Explain) pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8(1), 96-109.

Gitriani, R., Aisah, S., Hendriana, H., & Herdiman, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Lingkaran untuk Siswa SMP. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 40-48.

Hariyanto, S. (2015). Implementasi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Haryonik, Y. & Bhakti, Y. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa dengan Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 40-55.

Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Kurniawan, D. (2011). Pembelajaran Terpadu: Teori, Praktik, dan Penilaian. Bandung: Bandung Pustaka Cendekia Utama.

Lamapaha, Y. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual Berorientasi Penalaran Saintifik. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, V (1), 2017, 58-68

Lismawati. (2010). Pengoptimalan Penggunaan Lembar Kerja Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.

Majid, A. (2007). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhaiminu, W., & Nurhayati, S. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Treffinger Berbantuan Lembar Kerja Siswa untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia,10(1), 1712 -1720.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DivaPress.

Prastowo. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana.

Sagita, D. (2016). Peran Bahan Ajar LKS untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan. (ISBN 978-979-3812-46-5)

Septiani, D., Ridlo, S., & Setiati, N. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis

Multiple Intelligences pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan. Unnes Journal of Biology Education, 2(3), 359-365.

Sherly, A., Ridlo, S., & Priyono, B. (2012). Keefektifan Media Specimen dengan Metode Two Stay-Two Stray pada Materi Arthropoda. Unnes Journal of Biology Education, 1(1), 1–8.

Sudjana, N. & Rivai, A. (2009). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suryobroto, B. (1986). Mengenal Metode Pengajaran di Sekolah dan Pendekatan Baru dalam Proses Belajar-Mengajar.Yogyakarta: Amarta.

Susilana, R. & Riyana, C. (2008). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Tim Peneliti Program Pascasarjana. (2001). Pedoman Khusus Pengembangan Sistem

Pengujian Hasil Belajar Berbasis Kemampuan Dasar Siswa SMU - Mata Pelajaran Kimia. Yogyakarta: Program Pascasarjana UNY.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenadamedia Grup.

Wati, R., Suyatna, A., & Wahyudi, I. (2015). Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Pembelajaran Fluida Statis di SMAN 1 Kota Agung 1. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 3(2), 99–109.

Yasir, M., Susantini, E., & Isnawati. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Strategi Belajar Metakognitif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pewarisan Sifat Manusia. BioEdu, 2(1), 77-83.

Yusuf, M. (2010). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Lembar Kerja Siswa (LKS) Interaktif Berbasis Komputer Di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 34-44.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISLLAC indexed by:

CROSSREF SINTA GARUDA GOOGLE SCHOLAR RESEARCH BIB BASE SEARCH PKP INDEX OPENARCHIVES WORLDCAT ONESEARCH Portal Garuda

ISLLAC : Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture
Jurusan Sastra Indonesia, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang, Indonesia (Department of Indonesian Literature, Faculty of Letters, State University of Malang, Indonesia)

ISSN : 2597-7385 (media online) - SK no. 0005.25977385/JI.3.1/SK.ISSN/2017.09 - 19 September 2017

Lisensi Creative Commons

ISLLAC : Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License