CRITICAL AND CREATIVE THINKING IN THE WRITING OF THE EXPOSITION TEXT

Binti Mariatul Kiptiyah

Abstract


Critical and creative thinking is a high-level thinking skill that needs to be trained to students as a provision to be a successful learner. Creative-critical thinking skills can be trained through text writing. One of the relevant texts for developing students' critical-creative thinking skills is exposition texts. This is because the exposition texts contain the opinions of a person who needs to be criticized for his supporting arguments and necessary creative ideas in solving the problem.

Full Text:

PDF

References


Agustyaningrum, N. (2014). Berpikir Kritis dan Kreatif dalam Pembelajaran Matematika Melalui Contextual Teaching and Learning Berbasis Open-Ended Problem. Journal Pythagoras, Vol. 3(2): 53-65, Oktober 2014.

Anjarsari, F. W. (2013). Menulis untuk Pengembangan Berfikir Kritis Siswa. Skripsi tidak dipublikasikan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ardiasri, A., Priyatni, E. T., Andajani, K. (2017). Bahan Ajar Membaca Kritis-Kreatif Teks Eksposisi Berbasis Isu Lingkungan Hidup. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Volume-2, Edisi 10 Bulan Oktober Tahun 2017, Halaman: 1416—1424.

Atmazaki. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia: Pola Pikir, Pendekatan Ilmiah, Teks (Genre), dan Penilaian Otentik. Proceeding of the International on Languages and Arts FBS Universitas Negeri Padang 2013, ISBN: 978-602-17017-2-0.

Dennis, F. (2009). Berpikir Kreatif. Jakarta: Esensi.

Department for Education. (2017). Critical And Creative Thinking. Retrieved from https://www.decd.sa.gov.au/parenting-and-child-care/your-childs-education/australian-curriculum-general-capabilities/critical-and-creative-thinking, 20 Maret 2018.

Finoza, L. (2009). Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Diksi Insan Mulia.

Fisher, R. (1992). Teaching Children to Think. Herts: Simon and Schuster Education.

Hassoubah, Z. I. (2008). Mengasah Pikiran Kreatif dan Kritis. Bandung: Penerbit Nuansa.

Krulik, S., Rudnik, J., & Milou, E. (2003). Teaching Mathematics in Middle Schools. A Practical Guide. Boston, MA: Pearson Education Inc.

Marahimin, I. (2010). Menulis Secara Populer. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.

Maulana, N. (2015). Penggunaan Metode Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Eksposisi dan Berpikir Kritis Siswa SMA. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran Volume 1, No. 1, April 2015: Page 70-76 ISSN: 2443-1435.

Munandar, S.C. (2002). Kreativitas dan Keterbakatan: Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Nurchasanah dan Habsari, Z. (2017). Text as Media, Material, and Learning Resources of Literation to Develop a Student Critical Thinking Ability Inside the Development of the Nations. ISLLAC Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, Vol. 1, No. 1 September 2017.

Nurchasanah. (2015). Pembelajaran Literasi di Perguruan Tinggi. Makalah dipresentasikan di Senabastra VII National Seminar di Unijoyo, Madura, 10 Juni, 2015.

Nurmahanani, I. (2016). Penerapan Strategi Metakognisi dan Berpikir Kritis dalam Menulis Argumentasi pada Mahasiswa PGSD UPI Kampus Purwakarta. Metodi Didaktik Vol. 10, No. 2, Januari 2016.

Pangesti, F. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Berpikir (Kritis dan Kreatif) Berbahasa Indonesia SMA Melalui Pembelajaran Lintas Mata Pelajaran. Jurnal Online Universitas Negeri Malang. (http//jurnal-online.um.ac.id).

Pratama, F. Y., Pratiwi, Y., Andajani, K. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksposisi Bermuatan Cinta Lingkungan dengan Strategi Pemodelan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, Volume-1, Nomor-3, Edisi Bulan Maret Tahun 2016, Halaman: 448—462.

Priyatni, E.T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Pujiono, S. (2012). Berpikir Kritis dalam Literasi Membaca dan Menulis untuk Memperkuat Jati Diri Bangsa. Dalam Kusneni Hadidarsono, Imam Suhardi, dan Ashari Hidayat (Eds.), Prosiding Bahasa dan Sastra Indonesia: Pengembangan Kebahasaan dan Kesusastraan melalui Nilai-nilai Kearifan Lokal untuk Penguatan Jati Diri. Purwokerto: Penerbit Unsoed.

Rofi’uddin, A. (2003). Faktor Kreativitas dan Kemampuan Membaca. Jurnal Bahasa dan Seni, 31(2), 172-196.

Semi, M. A. (2007). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.

Siswono, T. Y. E. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta. Tahun X, No. 1, Juni 2005. ISSN 1410-1866, hal 1-9.

Suparno & Yunus M. (2006). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, A. (2013). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Tesis tidak dipublikasikan. Malang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang.

Wardani, L. K. (2003). Berpikir Kritis Kreatif (Sebuah Model Pendidikan di Bidang Desain Interior), (Online), (http//digilib.petra.ac.id, diakses 20 Maret 2018).

Wiratno, T. (2014). Pembelajaran Berbasis Teks dengan Penerapan dan Penerapannya. Makalah disajikan dalam Seminar Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks, Malang, 29 Oktober 2014.

Zulaeha, I. (2016). Teori, Model, dan Implementasi Pembelajaran Menulis Kreatif. Semarang: Unnes Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um006v3i12019p019

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISLLAC indexed by:

CROSSREF SINTA GARUDA GOOGLE SCHOLAR RESEARCH BIB BASE SEARCH PKP INDEX OPENARCHIVES WORLDCAT ONESEARCH

ISLLAC : Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture
Jurusan Sastra Indonesia, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang, Indonesia (Department of Indonesian Literature, Faculty of Letters, State University of Malang, Indonesia)

ISSN : 2597-7385 (media online) - SK no. 0005.25977385/JI.3.1/SK.ISSN/2017.09 - 19 September 2017

Lisensi Creative Commons

ISLLAC : Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats