Pengembangan Panduan Pelatihan Keterampilan Mengelola Emosi sebagai Upaya Preventif Perilaku Bullying Siswa Sekolah Menengah Pertama

Luthfita Cahya Irani, Dany Moenindyah Handarini, Lutfi Fauzan

Abstract


Abstract: This study aims to develop a training guide in emotion management skills to prevent bullying behavior for junior high school students. The method used is the research and development model. The trial subjects in this study included guidance and counseling experts, psychology experts, educational technology expert, and school counselors. Instruments used are the scale of emotion management skills for students, expert assessment instruments and counselors assessment instruments. Data from the assessment of guidance and counseling experts, psychology experts, educational technology expert, and three school counselors from three different schools in Malang showed that the developed product is acceptable and feasible to be used for the improvement of emotion management skills as a preventative effort of bullying behavior for junior high school students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan panduan pelatihan keterampilan mengelola emosi sebagai upaya preventif perilaku bullying siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah model penelitian dan pengembangan. Subjek uji coba pada penelitian ini melibatkan ahli bimbingan dan konseling (BK), ahli psikologi, ahli teknologi pendidikan (TEP) dan konselor sekolah. Instrumen yang digunakan adalah skala keterampilan mengelola emosi untuk siswa, instrumen penilaian ahli dan instrumen penilaian konselor. Data hasil penilaian dari ahli BK, ahli psikologi, ahli TEP dan tiga konselor sekolah di tiga sekolah berbeda Kota Malang menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan dapat diterima dan layak digunakan untuk peningkatan keterampilan mengelola emosi sebagai upaya preventif perilaku bullying siswa SMP.

DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i12018p022


Keywords


training guides; emotion management skills; bullying; junior high school; panduan pelatihan; keterampilan mengelola emosi; SMP

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A. (2010). Penggunaan Media Film untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Mengikuti Layanan Informasi Belajar dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Kelas VIII SMP N 1 Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A Model of Destination Image Formation. Annals of Tourism Research, 26(4), 868–897. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4

Beightol, J., Jevertson, J., Gray, S., Carter, S., & Gass, M. (2009). The Effect of An Experiential, Adventure-based “Anti-Bullying Initiative” on Levels of Resilience: A Mixed Methods Study. Journal of Experiential Education, 31(3), 420–424.

Caruso, D. R., & Salovey, P. (2004). The Emotionally Intelligent Manager: How to Develop and Use the Four Key Emotional Skills of Leadership. John Wiley & Sons.

Darmiany, A. (2016). Pengembangan Model Pelatihan Soft-skills pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di Kota Mataram. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 47–54. https://doi.org/10.17977/um001v1i22016p047

Djuwita, R. (2006). Kekerasan Tersembunyi di Sekolah: Aspek-aspek Psikososial dari Bullying. In Bullying: Masalah Tersembunyi dalam Dunia Pendidikan di Indonesia.

Eriyanto. (2013). Analisis Isi: Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan Ilmu-ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: CV. Kencana Prenada Media Group.

Franken-Wendelstorf, R., Konrad, M., & Schuchardt, A. (2014). Serious Games and Multimedia Technology in Mobile Information Systems for Museums. In Proceedings of the European Conference on Games-based Learning (Vol. 1, hal. 136–142).

Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational Research: An Introduction, 6th ed. White Plains, NY, England: Longman Publishing.

Goleman, D. (2006). Emotional Intelligence. Bantam.

Grinnell Jr, R. M., & Unrau, Y. A. (2010). Social Work Research and Evaluation: Foundations of Evidence-based Practice. Oxford University Press.

Krahe, B. (2005). Perilaku Agresif, Buku Panduan Psikologi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Longhi, E., Pickett, N., & Hargreaves, D. J. (2015). Wellbeing and Hospitalized Children: Can Music Help? Psychology of Music, 43(2), 188–196. https://doi.org/10.1177/0305735613499781

Mayer, J. D., & Cobb, C. D. (2000). Educational Policy on Emotional Intelligence: Does it Make Sense? Educational Psychology Review, 12(2), 163–183.

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Target Articles: “ Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications.” Psychological Inquiry, 15(3), 197–215.

Michaud, C. (2012). Cyberbullying a Problem Around the Globe: Poll. Diambil 30 Januari 2018, dari https://www.reuters.com/article/us-cyberbullying-poll/cyberbullying-a-problem-around-the-globe-poll-idUSTRE80A1FX20120111

Montello, L., & Coons, E. E. (1998). Effects of Active Versus Passive Group Music Therapy on Preadolescents with Emotional, Learning, and Behavioral Disorders. Journal of Music Therapy, 35(1), 49–67.

Neuendorf, K. A. (2016). The Content Analysis Guidebook. Sage.

Qodar, N. (2015). Survei ICRW: 84% Anak Indonesia Alami Kekerasan di Sekolah - News Liputan6.com. Diambil 30 Januari 2018, dari http://news.liputan6.com/read/2191106/survei-icrw-84-anak-indonesia-alami-kekerasan-di-sekolah

Rahayu, S. (2009). Pengembangan Model Sosiodrama untuk Meningkatkan Keterampilan Pengelolaan Emosi Siswa SMA. (Unpublished Bachelor’s Thesis). Universitas Negeri Malang.

Rizkha, P. D. (2012). Pengembangan Panduan Sosiodrama untuk Meningkatkan Keterampilan Pengelolaan Emosi Siswa Kelas X SMAN 1 Kota Kediri. Universitas Negeri Malang.

Santrock, J. W. (2007). Child Development. Dallas: Mc Grow – Hill Companies, Inc.

Soper, B., & Bergen, C. W. (2001). Employment Counseling and Life Stressors: Coping through Expressive Writing. Journal of Employment Counseling, 38(3), 150–160.

Sukarno, T. P., & Handarini, D. M. (2016). Pengembangan Panduan Pelatihan Creative Problem Solving untuk Mencegah Bullying di SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 33–39. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p033

Tiwasing, W., Sahachaisaeree, N., & Hapeshi, K. (2014). Design Goals and Attention Differentiations Among Target Groups: A Case of Toy Packaging Design Attracting Children and Parents’ Purchasing Decision. Design Principles and Practices, 7(1), 29–43.

Utami, N. W. (2011). Pengembangan Panduan Pelatihan Keterampilan Pemecahan Masalah (Problem Solving Skill) dengan Cinema Education untuk Siswa SMP. (Unpublished Master’s Thesis). Universitas Negeri Malang.

Wiladantika, K. P., Dharsana, I. K., & Suranata, K. (2014). Penerapan Konseling Behavioral dengan Teknik Modeling untuk Meminimalisir Perilaku Agresif Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 2(1).

Winarlin, R., Lasan, B. B., & Widada, W. (2016). Efektivitas Teknik Sosiodrama Melalui Bimbingan Kelompok untuk Mengurangi Perilaku Agresif Verbal Siswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 68–73. https://doi.org/10.17977/um001v1i22016p068

Yosep, I. (2007). Keperawatan Jiwa. Bandung: Refika Aditama.

Yunita, S. (2012). Pengembangan Permainan Simulasi Pengelolaan Emosi untuk Siswa Kelas X SMK 2 Malang. (Unpublished Bachelor’s Thesis). Universitas Negeri Malang.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Luthfita Cahya Irani, Dany Moenindyah Handarini, Lutfi Fauzan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats