Perbedaan Tingkat Komitmen Tugas Siswa Kelas Akselerasi dan Siswa Kelas Reguler di SMA Negeri Se-Kota Kediri
Abstract
Abstract: Education plays an important role in shaping the character of students. One of the characters to be instilled by teachers is task commitment. However, what happens in the field, students have lack of responsibility in completing tasks. Task commitment identical with gifted academic children which is acceleration class students. Despite that commitment to duty is basically owned by everyone including regular students. The purpose of this study was to determine level of commitment differences of acceleration class students and regular class students. The method used is descriptive survey research. Data analysis technique used is Mann Whitney test. From the calculation results obtained t value of 0.009 < 0.05, so there is a difference between the commitment level of labor between acceleration class students and students’ regular classroom.
Abstrak: Pendidikan berperan penting dalam pembentukan karakter siswa. Salah satu karakter yang harus ditanamkan oleh guru adalah komitmen terhadap tugas. Akan tetapi, yang terjadi di lapangan siswa kurang memiliki tanggung jawab dalam menyelesaikan tugas. Komitmen tugas identik dengan anak berbakat akademik yaitu siswa kelas akselerasi. Meskipun begitu komitmen tugas pada dasarnya dimiliki oleh semua orang termasuk siswa kelas reguler. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan tingkat komitmen tugas siswa kelas akselerasi dan siswa kelas reguler. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian survey deskriptif. Teknik analisis data yang digunakan adalah Mann-Whitney Test. Dari hasil perhitungan didapatkan nilai t hitung sebesar 0,009<0,05 bahwa terdapat perbedaan antara tingkat komitmen tugas antara siswa kelas akselerasi dan siswa kelas reguler.
Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i42016p165
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, R. & Hawadi. 2002. Akselerasi A-Z Informasi Program Percepatan Belajar dan Anak Berbakat Intelektual. Jakarta: Grasindo.
Blank, J. & Hertzog, N. B. 2003. Strengthening Task Commitment in Preschool Children: Reflections From an Early Education Program. Young Exceptional Children’s Journal, 7: 11.
Harisanty, D. O. 2007. Perbedaan Self Esteem antara siswa akselerasi dan siswa reguler MAN 3 Malang. Skripsi Tidak Diterbitkan, Malang: Universitas Negeri Malang.
Kompas. 2013. Masalah Pendidikan di Indonesia dan Solusinya,(Online),(http://edukasi.kompasiana.com/2013/12/10/masalah-pendidikan-di-indonesia-dan-solusinya-615212.html), diakses 12 Oktober 2014.
Mohammad, H. 2014. Kemendikbud Hapus Program Akselerasi. Republika, hlm 1.
Morisson. 2014. Metode Penelitian Survei. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Munandar, S.C.U. 2009. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Nawantara, R. D. 2015. Perbedaan Komitmen Tugas Siswa SMP Negeri 4 Malang Melalui Penerapan Teknik Reframing dan Self Instruction. Tesis: Universitas Negeri Malang.
Renzulli, J. S. 1979. What Makes Giftedness? Reexamining A Definition. Phi Delta Kappan,60: 180—184.
Renzulli, J. S. 2005. The Three-Ring Definition Of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity. New York: Cambridge University Press.
Reynolds, P. M. 1973. Psychological Ownership: A Study of Autonomy and The Nature of Its Association with Task Commitment. Postgraduate Thesis: Durham University.
Santoso, S. 2014. Statistik Parametrik: Konsep dan Aplikasi Dengan SPSS. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Syarifa, A., Mustami’ah, D., & Sulistiani, W. 2011. Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Komitmen Terhadap Tugas (Task Commitment) Pada Siswa Akselerasi Tingkat SMA. INSAN, 131:01.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Rosalia Dewi Nawantara, Laelatul Arofah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id
Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |
View Visitor Stats