KEEFEKTIFAN KONSELING KELOMPOK ADLER UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN INTERPERSONAL SISWA SMP

Mega Rahma Fitriani, Nur Hidayah

Abstract


Abstract: Interpersonal skills is one of the skills that must be owned by a person in a relationship with other people. A person who failed in developing their interpersonal skills will be found difficulty in many aspects their life, especially on their social aspects. The purpose of this study is to know the effectiveness of Adler group counseling for improving interpersonal skills of junior high school students. This type of study is an quasi experimental method and program of study interrupted time series. From the result of hypotheses which is using wilcoxon signed ranks test, it is concluded if Adler group counseling affective to improving interpersonal skills of junior high school students.

Abstrak: Keterampilan interpersonal adalah salah satu keterampilan yang harus dimiliki seseorang dalam menjalin hubungan antarpribadi. Individu yang gagal dalam mengembangkan keterampilan interpersonalnya akan mengalami hambatan dalam berbagai aspek kehidupannya, terutama pada aspek sosialnya. Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan konseling kelompok Adler untuk meningkatkan keterampilan interpersonal siswa SMP. Jenis penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan rancangan interrupted time series. Hipotesis yang diuji dengan wilcoxon signed ranks test menyimpulkan bahwa konseling kelompok Adler efektif untuk meningkatkan keterampilan interpersonal siswa SMP.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i12016p007


Keywords


adler group counseling; interpersonal skills; junior high school students; konseling kelompok Adler; keterampilan interpersonal; siswa SMP

Full Text:

PDF

References


Alwisol. 2006. Psikologi Kepribadian: Edisi Revisi. Malang: UMM Press.

Creswell, John W. 2012. Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research: Fourth Edition. Boston: Pearson Education.

Johnson, David W. 2009. Reaching Out: Interpersonal Effectiveness and Self Actualization: Tenth Edition. New Jersey: Pearson Education.

Maknun, Lu’lu’il. 2012. Penerapan Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Adlerian untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri saat Menghadapi Ujian Akhir Semester pada Siswa Kelas

VIII-E SMP Negeri 16 Surabaya. (Skripsi Online), (http://luluciwheiwa.blogspot.com/2012/07/ penerapan-layanan-konseling-kelompok.html?m=1 diakses 14 Maret 2015).

Johnson, Frank P. & Johnson, David W. 2012. Dinamika Kelompok Teori dan Keterampilan. Jakarta: Indeks.

Ramadani, M. F. & Hastuti, R. T. 2015. Penerapan Konseling Kelompok Adler untuk Menguragi Sikap Rendah Diri kelas XI-IA2SMA Negeri Driyorejo Gresik. Jurnal UNESA. (Online). (http://dokumen.tips/documents/penerapan-konseling-kelompok-adlerian-untuk-mengurangi-sikap-rendah-diri-kelas.html,diakses 15 Januari 2016).

Safaria, T. 2005. Interpersonal Intelegence: Metode Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Yogyakarta: Amara Books.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2007. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Mega Rahma Fitriani, Nur Hidayah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats