PENGEMBANGAN MEDIA LETTER SHARING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOMUNIKASI SISWA INTROVERT

Elian Iwi Afifah, Triyono Triyono, Yuliati Hotifah

Abstract


Abstract: Communication skills are the most important things for teenagers. There is a leaning that the teenagers who have low communication skills can be called as someone who is introvert personality. People who are introvert personality tend to be difficult to communicate and express verbally. The purpose of developing letter sharing media is to improve communication skills of introvert student. This research is development research by adopting Borg and Gall research model. The development result showed that this product has the criteria of usefulness, feasibility, accuracy, and attractiveness and appropriate when used to facilitate students to express communication skills in writing.

Abstrak: Keterampilan komunikasi merupakan hal yang terpenting bagi remaja. Terdapat kecenderungan bahwa remaja yang memiliki keterampilan komunikasi yang rendah dapat dikatakan sebagai seseorang yang berkepribadian introvert. Orang yang berkepribadian introvert cenderung sulit berkomunikasi dan sulit mengungkapkan secara lisan. Pengembangan media letter sharing ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa introvert. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan  mengadopsi model penelitian Borg and Gall. Hasil pengembangan menunjukkan bahwa produk ini mempunyai kriteria kegunaan, kelayakan, ketepatan, kemenarikan dan sesuai apabila digunakan untuk memfasilitasi siswa dalam mengekspresikan keterampilan komunikasi secara tertulis.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i12016p027


Keywords


communication skills; letter sharing media; introvert personality; keterampilan komunikasi; media letter sharing; kepribadian introvert

Full Text:

PDF

References


Borg, Walter R & Gall, Meredith Damien. 2003. Educational Research. New York: Longman.

Corey, G. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. Belmont, CA : Brooks/Cole.

Gladding, Samuel T. 2012. Konseling Profesi yang Menyeluruh. Jakarta:Indeks.

Santrock, J. W. 2003. Adolescence (Perkembangan Remaja. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Syah, M. 2011. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tristiana, I. 2012. Analisis Kemampuan Siswa Kelas VII SMPN 1 Malang Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Analisis Newman. Skripsi. Malang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Program Studi Pendidikan Matematika.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Elian Iwi Afifah, Triyono Triyono, Yuliati Hotifah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats