Pengembangan Multimedia Interaktif Informasi Karier untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan

Liya Husna Risqiyain, Edi Purwanta

Abstract


Abstract: Adolescence is a crucial phase of life where individuals need to choose a particular career. In choosing a career, many individuals experience problems. This study aims to: (1) create an interactive multimedia product containing career information to improve vocational high school students’ career maturity; (2) reveal the quality of interactive multimedia containing career information in improving vocational high school students’ career; and (3) understand the effectiveness of interactive multimedia containing career information in improving vocational high school students’ career maturity. This research development referred to Borg & Gall’s development research. In the feasibility stage, data collection was conducted by distributing multimedia feasibility test questionnaires to media experts and material experts; assessment questionnaires to students; and career maturity scale. Results indicated that the use of interactive multimedia containing career information effectively increased vocational high school students’ career maturity.

Abstrak: Masa remaja merupakan fase kehidupan yang sangat penting dimana individu perlu menetapkan pilihannya pada suatu karier tertentu. Dalam memilih karier, banyak individu mengalami permasalahan. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan sebuah produk multimedia interaktif yang berisi informasi karier untuk meningkatkan kematangan karier siswa sekolah menengah kejuruan (SMK); (2) mengungkap kualitas kelayakan multimedia interaktif yang berisi informasi karier untuk meningkatkan kematangan karier siswa SMK; dan (3) mengetahui keefektifan multimedia interaktif yang berisi informasi karier untuk meningkatkan kematangan karier siswa SMK. Penelitian pengembangan ini mengacu pada langkah penelitian pengembangan Borg & Gall. Pada tahap uji kelayakan, pengumpulan data dilakukan dengan menyebar angket uji kelayakan multimedia kepada ahli media; ahli materi; dan angket penilaian untuk siswa serta skala kematangan karier. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan multimedia interaktif informasi karier efektif meningkatkan kematangan karier siswa SMK.


Keywords


career information services; interactive multimedia; career maturity; layanan informasi karier; multimedia interaktif; kematangan karier

Full Text:

PDF

References


Abidin, M. M., Purnama, B. E., & Nugroho, G. K. (2013). Pembangunan Media Pembelajaran Teknik Komputer Jaringan Kelas X Semester Ganjil pada Sekolah Menengah Kejuruan Taruna Bangsa Pati Berbasis Multimedia Interaktif. IJNS-Indonesian Journal on Networking and Security, 4(3).

Adebowale, O. (2014). Career Information Processing Strategies of Secondary School Students in Osun State (Nigeria). Inkanyiso: Journal of Humanities and Social Sciences, 6(1), 66–76.

Alhadi, S., Supriyanto, A., & Dina, D. A. M. (2016). Media in Guidance and Counseling Services: A Tool and Innovation for School Counselor. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 1(1), 6–11. https://doi.org/10.23916/schoulid.v1i1.35.6-11

Ampa, A. T. (2015). The Implementation of Interactive Multimedia Learning Materials in Teaching Listening Skills. English Language Teaching, 8(12), 56–62.

Ardana, I. N. S., Dharsana, I. K., & Suranata, K. (2014). Penerapan Konseling Karir Holland dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa Kelas X TKJ 1 SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Azhar, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Baharuddin, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Sekolah Menengah Kejuruan terhadap Efektif dan Efisiensi Pembelajaran. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran) Kajian dan Riset dalam Teknologi Pembelajaran, 1(2), 115–126.

Cahyawulan, W., Hanim, W., & Herdi, H. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Komik dalam Layanan Informasi Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir: Studi Kuasi Eksperimen terhadap Peserta Didik Kelas VIII di SMP Labschool Jakarta. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2), 143–149.

Chungson, K. (2015). How to Choose A ‘Good’ Art Textbook? Journal of Art Education, 42, 53–75. https://doi.org/10.35657/jae.2015.42.0.003

Creed, P. A., & Patton, W. (2003). Predicting Two Components of Career Maturity in School Based Adolescents. Journal of Career Development, 29(4), 277–290.

Crites, J. O. (1973). Theory and Research Handbook for The Career Maturity Inventory. Monterey, CA: CTB/McGraw Hill.

Ditama, V. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Menggunakan Program Adobe Flash untuk Pembelajaran Kimia Materi Hidrolisis Garam SMA Kelas XI.

Falah, N. (2016). Peningkatan Layanan Bimbingan dan Konseling Melalui Pelatihan Pembuatan Media Bimbingan pada Konselor Sekolah di MAN Lab. UIN Yogyakarta. HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 13(1), 59–85.

Fuhrmann, B. S. (1990). Adolescence, Adolescents. Glenview, IL: Scott, Foresman. Little, Brown.

Herin, M., & Sawitri, D. R. (2017). Dukungan Orang Tua dan Kematangan Karir pada Siswa SMK Program Keahlian Tata Boga. Empati, 6(1), 301–306.

Hidayati, R. (2015). Layanan Informasi Karir Membantu Peserta Didik dalam Meningkatkan Pemahaman Karir. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1).

Kosine, N. R., Steger, M. F., & Duncan, S. (2008). Purpose-Centered Career Development: A Strengths-Based Approach to Finding Meaning and Purpose in Careers. Professional School Counseling, 12(2), 2156759X0801200209.

Leow, F.-T., & Neo, M. (2014). Interactive Multimedia Learning: Innovating Classroom Education in A Malaysian University. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(2), 99–110.

Lestari, I. (2017). Meningkatkan Kematangan Karir Remaja Melalui Bimbingan Karir Berbasis Life Skills. Jurnal Konseling Gusjigang, 3(1).

Liu, Y., Peng, K. Z., Mao, Y., & Wong, C.-S. (2017). Different Forms of Relationships between Vocational Interests and Career Maturity in Chinese Context. Journal of Career Development, 44(5), 425–439.

Malik, S., & Agarwal, A. (2012). Use of Multimedia as A New Educational Technology Tool-A Study. International Journal of Information and Education Technology, 2(5), 468.

Muttaqin, R., Wagimin, W., & Tadjri, I. (2017). Keefektifan Layanan Informasi Karier Berbantuan Video Interaktif dan Live Modeling untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 174–179.

Praheto, B. E., Andayani, A., Rohmadi, M., & Wardani, N. E. (2017). Peran Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia di PGSD. Dalam Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1).

Prasetiawan, H. (2017). Optimalisasi Multimedia dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Dalam Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, hal. 199–204).

Purwanta, E. (2012). Faktor yang Memengaruhi Eksplorasi Karier Siswa SLTP. Cakrawala Pendidikan, 31(2), 228–243.

Putranti, D., & Safitri, N. E. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru BK/Konselor dalam Pelaksanaan Layanan Bimbingan Karir di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Dalam Seminar Nasional Pendidikan 2017 (SNP 2017) (hal. 40–46). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Saba, A. (2009). Benefits of Technology Integration in Education.

Saraswati, A., & Ratnaningsih, I. Z. (2017). Hubungan antara Efikasi Diri Akademik dengan Kematangan Karir pada Siswa Kelas XI SMK N 11 Semarang. Empati, 5(3), 430–434.

Setiawan, A. (2016). Pengembangan Paket Layanan Informasi Karier mengenai Profesi Berbasis Multimedia Interaktif bagi Siswa SMA. Universitas Negeri Malang.

Shidiq, A. F., & Raharjo, S. T. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Masa Remaja Sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 176–187.

Sobarna, E. (2014). Efektifitas Penggunaan Multimedia Interaktif (Mmi) Model Tutorial Terhadap Motivasi Serta Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Manusia. EDUTECH, 13(3), 386–399. https://doi.org/10.17509/edutech.v13i3.3092

Sudarmanto, D., KS, Y. W., & Ekawati, Y. (2006). Multimedia Interaktif Sebuah Terobosan Pembelajaran Paket B. Jurnal Ilmiah Visi, 1(1), 46–56.

Talib, J. B. A., Mohamad, Z., & Wahab, N. A. (2016). Career Self-Efficacy and Career Maturity Contributions on Career Planning Abilities among Youths. Social Sciences (Pakistan), 11(22), 5482–5487. https://doi.org/10.3923/sscience.2016.5482.5487

Tas’adi, R., & Sisrazeni, S. (2017). Pengembangan Modul Layanan Informasi Karier di SMK untuk Persiapan Memasuki Dunia Kerja. Dalam PROCEEDING IAIN Batusangkar (hal. 176–189).

Taveira, M. D. C., & Moreno, M. L. R. (2003). Guidance Theory and Practice: The Status of Career Exploration. British Journal of Guidance and Counselling, 31(2), 189–208.

Themba, M. A., Coetzee, M., & Oosthuizen, R. M. (2012). Exploring Sociodemographic Differences in Career Maturity in The South African Military. South African Journal of Labour Relations, 36(1), 8–30.

Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi oleh Guru Bimbingan dan Konseling. JUANG: Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74–83.

Wahyuni, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Compact Disc Interactive (CD-I) Berbasis Video Scribe Menggunakan Model Pembelajaran Advance Organizer pada Mata Pelajaran TKB Kelas X Tav Di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 6(2).

Weddel, K. S. (2009). How to Choose a Good ESL Textbook. Northern Colorado Professional Development Center, 1–14.

Winkel, W. S., & Hastuti, M. M. S. (2005). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Media Abadi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v4i32019p088

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Liya Husna Risqiyain, Edi Purwanta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats