Peningkatan Keterampilan Komunikasi Lisan Siswa sebagai Fungsi dari Teknik Instruksi Diri

Diah Ayu Pratiwi Ningsih, Edy Legowo, Rian Rokhmad Hidayat

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to test the effectiveness of self-instruction techniques to improve student’s oral communication skills in the learning process. This study was an experimental study using a single case experimental with A-B designs. The subject was three students from tenth grade senior high school which had a problem with their oral communication during the learning process. Oral communication skills data were collected using Oral Communication Skills Observational Instruments. Data analysis techniques used were statistical analysis with percentage technique, and split-middle technique also clinical analysis technique which declared by significant other. The results show that after carrying out the self-instruction, subject’s oral communicating skills in the classroom learning process increases.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah menguji keefektifan teknik instruksi diri untuk meningkatkan keterampilan berkomunikasi lisan siswa dalam proses pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental menggunakan single case experimental dengan desain A-B. Subjek penelitian yaitu tiga orang siswa kelas sepuluh yang memiliki keterampilan komunikasi lisan rendah dalam proses pembelajaran. Data penelitian dikumpulkan menggunakan instrumen keterampilan komunikasi lisan. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik dengan teknik persentase, dan split middle technique serta teknik analisis klinis yang dinyatakan oleh significant other. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setelah melaksanakan teknik instruksi diri, keterampilan berkomunikasi lisan subjek dalam proses belajar di kelas meningkat.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i32017p086

Keywords


oral communication; self instruction; single subject design; komunikasi lisan; instruksi diri

Full Text:

PDF

References


Alberto, P. A., & Troutman, A. C. (2012). Applied Behavior Analysis for Teachers. Pearson Higher Ed.

Bandura, A. (1963). The Role of Imitation in Personality Development. Dimensions of Psychology, 16, 121–153.

Bryant, L. E., & Budd, K. S. (1982). Self-instructional Training to Increase Independent Work Performance in Preschoolers. Journal of Applied Behavior Analysis, 15(2), 259–271.

Christenson, S. L., Reschly, A. L., & Wylie, C. (2012). Handbook of Research on Student Engagement. Springer Science & Business Media.

Crebert, G., Patrick, C. J., Cragnolini, V., Smith, C., Worsfold, K., & Webb, F. (2011). Teamwork Skills Toolkit. Diambil Juni, 20, 2013.

Davidson, J. E., & Sternberg, R. J. (2003). The Psychology of Problem Solving. Cambridge University Press.

Dewi, F. A., Atmoko, A., & Triyono, T. (2016). Keefektifan Teknik Self Instruction dalam Konseling Cognitive Behavior Counseling untuk Meningkatkan Efikasi Diri Sosial Siswa SMKN 2 Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(4), 172–178. http://doi.org/10.17977/um001v1i42016p172

Fiorentika, K. F., Santoso, D. B., & Simon, I. M. (2016). Keefektifan Teknik Self-Instruction untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(3), 104–111. http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i32016p104

Goodwin, D. L., & Coates, T. J. (1976). Helping Students Help Themselves. Prentice-Hall.

Goss, P., Sonnemann, J., & Griffiths, K. (2017). Engaging Students: Creating Classrooms that Improve Learning. Victoria: Grattan Institute.

Haddadian, F., Majidi, A., & Maleki, H. (2012). The Effectiveness of Self-instruction Technique on Improvement of Reading Performance and Reduction of Anxiety in Primary School Students with Dyslexia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5366–5370.

Hariko, R. (2017). Landasan Filosofis Keterampilan Komunikasi Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 41–49. http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i22017p041

Hitipeuw, I. (2009). Belajar & Pembelajaran. Universitas Negeri Malang.

Lestari, D. S. H. (2009). Hubungan antara Imitasi Perilaku Belajar dengan Motivasi Belajar pada Siswi SMP Vidatra Bontang. (Skripsi tidak diterbitkan) Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia.

Miftah, M. (2009). Komunikasi Efektif dalam Pembelajaran. Semarang: Pustekkom-Depdiknas.

Nordlund, E. (2004). Oral Communication in English Classes at Senior High School.

Papageorge, N., & Gershenson, S. (2016). Do Teacher Expectations Matter? Diambil dari https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2016/09/16/do-teacher-expectations-matter/

Putra, G. A. D., Suarni, N. K., & Putri, D. A. W. M. (2014). Efektivitas Konseling Behavioral dengan Teknik Modeling untuk Mengoptimalkan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMK Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 2(1).

Schunk, D. H. (1987). Peer Models and Children’s Behavioral Change. Review of Educational Research, 57(2), 149–174.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Diah Ayu Pratiwi Ningsih, Edy Legowo, Rian Rokhmad Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats