Peningkatan Kemampuan Guru Menyusun Proposal Penelitian Tindakan Kelas melalui Pembimbingan pada Sekolah Binaan

Nursalim Nursalim

Abstract


Abstract: This study aims to improve the ability of teachers to prepare classroom action research proposals through mentoring in target schools in Pasuruan Regency. The research sample was taken randomly from the teachers in 8 target schools. The implementation of the research activity was two cycles with the first cycle face-to-face with group methods and in the second cycle face to face individually continued with consultation via email. Retrieval of data sources comes from face-to-face observations and work results in the first and second cycles while data analysis is carried out qualitatively descriptive. This research is a school action research conducted in 2 cycles. Each cycle through stewardship of planning, action, observation and reflection. The purpose of this study was to improve the ability of teachers to develop classroom action research proposals through mentoring in target schools. The results of this study are to increase the ability of teachers to prepare classroom action research proposals through mentoring in target schools. This is indicated by an increase in the results of the proposals that are arranged in each cycle, namely in the first cycle is in the less category and in the last cycle increases and is in the good category.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan guru menyusun proposal penelitian tindakan kelas melalui pembimbingan pada sekolah binaan di Kabupaten Pasuruan. Sampel penelitian diambil secara acak dari guru-guru pada 8 sekolah binaan. Pelaksanaan kegiatan penelitian dua siklus dengan siklus pertama tatap muka dengan metode kelompok dan pada siklus kedua tatap muka secara perorangan dilanjutkan dengan konsultasi melalui email. Pengambilan sumber data berasal dari observasi saat tatap muka dan hasil kerja pada siklus pertama dan kedua adapun analisa data dilakukan secara kwalitatif diskriptif. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan sekolah yang dilaksanakan dalam 2 siklus. Tiap siklus melalui penatahapan perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan guru menyusun proposal penelitian tindakan kelas melalui pembimbingan pada sekolah binaan. Hasil penelitian ini adalah adanya meningkatkan kemampuan guru menyusun proposal penelitian tindakan kelas melalui pembimbingan pada sekolah binaan. Hal ini ditandai adanya peningkatan hasil proposal yang disusun setiap siklusnya yaitu pada siklus I berada pada kategori kurang dan pada siklus terakhir meningkat dan berada pada kategori baik.


Keywords


teacher’s ability; guidance; kemampuan guru; pembimbingan

Full Text:

PDF

References


Amin, M. (2011). Panduan Praktis Penelitian Tindakan Kelas untuk Penilaian Angka Kredit Guru. Yogyakarta: Inspirasi.

Arikunto, S., Suhaedjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Bafadal, I., Juharyanto, Nurabadi, A., & Gunawan, I. (2018). Principal Leadership and its Relationship with Student Learning Achievements: A Regression Analysis. Proceeding 3rd International Conference on Education Management and Administration (CoEMA 2018), Theme: The Challenges of Educational and Technology in Global and Local Era, Published by Atlantis Press, 269, 156-158.

Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 128-135.

Gunawan, I., Ulfatin, U., Sultoni, Sunandar, A., Kusumaningrum, D. E., & Triwiyanto, T. (2016). Pendampingan Penerapan Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum 2013 di MIS Lowokwaru Kota Malang. Laporan pengabdian kepada masyarakat tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Gunawan, I., Ulfatin, U., Sultoni, Sunandar, A., Kusumaningrum, D. E., & Triwiyanto, T. (2017). Pendampingan Penerapan Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum 2013. ABDIMAS PEDAGOGI: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 37-47.

Hadi, S., Gunawan, I., & Dalle, J. (2018). Statistika Inferensial: Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers.

Hopkins, D. (2011). A Theacher’s Guide to Classroon Research. New York: McGraw Hill, Inc.

Katz, R. L. (2017). Skills of an Effective Administrator. Harvard: Harvard Business School Press.

Kusumaningrum, D. E., Arifin, I., & Gunawan, I. (2017). Pendampingan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013. ABDIMAS PEDAGOGI: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 16-21.

Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi. (2009). Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2009 tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya. Jakarta: Citra Umbara.

Prayitno, E. A. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Robbins, P. S. (2001). Perilaku Organisasi: Konsep, Kontroversi, Aplikasi. Jakarta: Prenhallindo.

Sobri, A. Y., Bafadal, I., Nurabadi, A., & Gunawan, I. (2018). Development of Mentoring Modules Based on Self-Reflection for Beginner Principal. Proceeding 3rd International Conference on Education Management and Administration (CoEMA 2018), Theme: The Challenges of Educational and Technology in Global and Local Era, Published by Atlantis Press, 269, 133-139.

Wursanto, I. G. (2003). Dasar-dasar Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Andi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i22018p131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nursalim



 

Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

       

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats