Pengembangan Paket Bimbingan Berbasis Experiential Learning untuk Meningkatkan Empati Siswa Sekolah Dasar

Santy Andrianie, Muslihati Muslihati, M. Ramli

Abstract


Abstract: This research is motivated by the rise of violence in schools that have not been handled properly. The purpose of this study is to produce a product in the form of experiential learning-based guidance package to improve the empathy of elementary school students are theoretically effective and practical. The development model used is the adapted Borg and Gall model. Quantitative data was analyzed by quantitative calculation and input / suggestion was analyzed descriptively. The results of this study are teacher books and student books. Based on expert assessment and prospective user assessment in small group test, these two products are assessed to meet the development criteria of accuracy, usefulness, convenience, and attractiveness. The level of acceptability of both products is passably, judging from the expert assessment index and the assessment of potential users.

 

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh maraknya tindak kekerasan di lingkungan sekolah yang belum ditangani dengan tepat. Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan produk berupa paket bimbingan berbasis experiential learning untuk meningkatkan empati siswa sekolah dasar yang efektif secara teoretik dan praktik. Model pengembangan yang digunakan adalah model Borg dan Gall yang diadaptasi. Data kuantitatif dianalisis dengan penghitungan kuantitatif dan masukan/saran dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian ini berupa buku guru dan buku siswa. Berdasarkan penilaian ahli dan penilaian calon pengguna dalam uji kelompok kecil, kedua produk ini dinilai memenuhi kriteria pengembangan berupa ketepatan, kegunaan, kemudahan, dan kemenarikan. Tingkat keberterimaan kedua produk cukup baik, dilihat dari indeks penilaian ahli dan penilaian calon pengguna.

Keywords


guidance; empathy; experiential learning; bimbingan; empati; experiential learning

Full Text:

PDF

References


Borba, M. (2008). Building Moral Intelligence. San Fransisco: Josey-Bass.

Gregory, R. J. (2011). Psycological Testing: History, Principles, and Aplications. Boston: Allyn and Bacon.

Gunawan, I. (2016). Pengantar Statistika Inferensial. Jakarta: Rajawali Pers.

Gunawan, I. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Lesson Study di Perguruan Tinggi (Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik). Malang: Universitas Negeri Malang, Penerbit UM Press.

Hadi, S., Gunawan, I., & Dalle, J. (2018). Statistika Inferensial: Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers.

Detiknews. (2014). Lagi Siswa SD di Temanggung Dikroyok Teman Sekelas. Retireved 16 November 2018, from Detiknews Website: http://www.detiknews.com/read/2014/11/16097896/12344569/156/Lagi!-Siswa-SD-di-Temanggung-“Dikroyok”-Teman-Sekelas/08.30 pm/16-11-2014.

Detiknews. (2014). Menyedihkan Aksi Brutal Siswa SD Bukittinggi terjadi saat Pelajaran Agama, Retireved 16 November 2018, from Detiknews Website: http://www.detiknews.com/read/2014/11/16095752/12343053/156/Menyedihkan!-Aksi-“Brutal”-Siswa-SD-Bukittinggi-Terjadi-saat-Pelajaran-Agama/.

Hardika, Aisyah, E. N., & Gunawan, I. (2018). Facilitative Learning to Improve Student Learning Creativity. Paper presented at 3rd International Conference on Education Management and Administration (CoEMA 2018), Theme: The Challenges of Educational and Technology in Global and Local Era, Universitas Negeri Malang, Malang, 6-7 October 2018, (pp. 186-189). Published by Atlantis Press.

Hidayah, N., Hardika, Hotifah, Y., Susilawati, S. Y., & Gunawan, I. (2017). Psikologi Pendidikan. Malang: Universitas Negeri Malang, Penerbit UM Press.

Kumintardjo, & Gunawan, I. (2017). Manajemen Layanan Khusus. Malang: Universitas Negeri Malang, Penerbit UM Press.

Saripah, I. (2010). Model Kognitif Perilaku untuk Menanggulangi Perilaku Bullying (Model Konseling untuk Korban Bullying pada Siswa Sekolah Dasar). (Unpublished doctoral’s disertation) Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia.

Sejiwa. (2014). Mengatasi Kekerasan di Lingkungan Anak. Retrieved 16 November 2018, from Sejiwa website: http://www.sejiwa.or.id./Mengatasi-Kekerasan-di-Lingkungan-Anak/.

Semiawan, C. R. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Grasindo.

Septiana, N. Z. (2012). Keefektivan Pelatihan Ketepatan Empati (Empathic Accuracy) dengan Menggunakan Model Experiential Learning Untuk Siswa SMK Jurusan Keperawatan. (Unpublished master’s thesis) Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i22018p196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



 

Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

       

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats