GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TAMAN KANAK-KANAK
Abstract
Abstract: This research was conducted in the Yogyakarta Kindergartens State Kindergarten which aims to find out, among others, First, an overview of the leadership style of the Yogyakarta Kindergarten State Schools, Second, the factors that lead to the subject's leadership, Third, how to develop the subject's leadership style. Based on the results of research conducted by interview and observation methods, the leadership style obtained at the Headmaster of Yogyakarta State Kindergarten is the executive leadership style. Where have the characteristics of giving high spirits to subordinates with high moral example, maintaining others in accordance with their respective characteristics and view people as coworkers and more importantly is able to establish good relationships with new people and view conflict as a matter of reasonable.
Abstrak: Penelitian ini dilakukan di TK Negeri Pembina Yogyakarta yang bertujuan untuk mengetahui, diantaranya., Pertama, gambaran gaya kepemimpinan kepala sekolah TK Negeri Pembina Yogyakarta, Kedua, faktor-faktor yang menyebabkan Kepemimpinan subjek, Ketiga, cara mengembangkan gaya kepemimpinan subjek. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan dengan metode wawancara dan observasi, maka diperoleh gaya kepemimpinan pada kepala sekolah TK Negeri Pembina Yogyakarta adalah gaya kepemimpinan executive. Dimana memiliki ciri-ciri memberikan semangat yang tinggi kepada bawahan dengan contoh moral yang tinggi, mempertahankan orang lain sesuai dengan sifat masing-masing dan memandang orang sebagai teman kerja dan yang lebih penting adalah dapat menjalin hubungan yang baik dengan orang baru dan memandang konflik sebagai hal yang wajar.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnan, Mujahidin, 2004. Panduan Penelitian Praktis untuk Menyusun Skripsi, Tesis dan Disertasi. Alfabeta, Bandung.
Arikunto, S., 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta, Jakarta.
Decenzo D.A, Robbins, S.P, 1999. Human resources management, 6th ed. John Wiley and Sons, Inc, New York.
Meleong, L.J., 2008. Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya, Bandung.
Papalia, D.E., Old, W., Shally, 1998. Human Development. Mc Graw Hill, New York.
Permendiknas No 58 Tahun 2009 Tentang standar kompetensi kurikulum sekolah, n.d.
Rusman, 2009. Manajemen Kurikulum. Rajawali Pers, Jakarta.
Sugiyono, 2007. Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Rineka Cipta, Jakarta.
Sutama, 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Fairuz Media, Surakarta.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v4i22020p159
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.