MENINGKATKAN KEMAMPUAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENYUSUN PROGRAM SUPERVISI AKADEMIK MELALUI PENDAMPINGAN DAN SUPERVISI MANAJERIAL

Dwi Astarini

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to improve the ability of school principals in
preparing academic supervision programs through mentoring and managerial supervision.
This study is intended to improve the performance of teachers in improving basic competence
and performance as a professional teacher. The draft before conducting research, compiling
performance assessment instruments principals in the description of the activities in the group
supervision in KKKS forum. This study has two cycles through mentoring and managerial
supervision conducted by researchers in an attempt to improve the ability of the principal.
Results of research conducted during two cycles and based the entire discussion and analysis
has been done be concluded to see the ability of school principals in preparing the program
of the academic supervision necessary technical support and managerial supervision by
supervisors. The results of the implementation of the first cycle and the second cycle by
a watchdog have shown improvement. Criteria and instruments increase the ability of
principals has been achieved up to 87.5% on the principal in elementary Cluster 4 Districts
Magersari Mojokerto.


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan kepala sekolah dalam
menyusun program supervisi akademik melalui pendampingan dan supervisi manajerial.
Penelitian ini dimaksudkan untuk meningkatkan kinerja guru dalam meningkatkan kompetensi
dasar dan performanya sebagai guru profesional. Rancangan sebelum mengadakan penelitian,
menyusun instrumen penilaian kinerja kepala sekolah dalam uraian kegiatan dalam supervisi
kelompok di forum KKKS. Penelitian ini terdapat dua siklus melalui pendampingan dan
supervisi menejerial yang dilakukan peneliti dalam upaya untuk meningkatkan kemampuan
kepala sekolah. Hasil penelitian yang telah dilakukan selama dua siklus dan berdasarkan
seluruh pembahasan serta analisis yang telah dilakukan diperoleh simpulan untuk melihat
kemampuan kepala sekolah dalam menyusun program supervisi akademik perlu dilakukan
pendampingan dan supervisi manajerial oleh pengawas. Hasil pelaksanaan Siklus I dan
Siklus II oleh pengawas telah menunjukkan peningkatan. Kriteria dan instrumen peningkatan
kemampuan kepala sekolah sudah dapat tercapai sampai 87,5% pada kepala sekolah di Gugus
SD 4 Kecamatan Magersari Kota Mojokerto.


Kata kunci: kemampuan kepala sekolah, program supervisi akademik, pendampingan,
supervisi manajerial


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v1i12016p36

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats