MANAJEMEN QUALITY ASSURANCE SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KEPERCAYAAN MASYARAKAT TERHADAP SEKOLAH
Abstract
Abstract: The aims of the research are to describe: the formulation’s process of the Quality
Assurance (QA), the implementation of QA on learning,the factors that supporting and
hindering the implementation of QA, solutions to overcome barriers to the implementation
of QA.This study used a case study of qualitative approach. The data collection were by
having interviews, observation and documentation. The results showed the background of the
implementation of QA is an instruction from JSIT (Integrated Islamic School Network) and
also the needs of the school, implementation of the QA divided each month, the supporting and
inhibiting factors are coming from inside and outside of the school.The general solution are
more involving the coordination between teachers, vice principals, principal and foundations.
Keywords: quality assurance, public trust.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: proses perumusan Quality
Assurance (QA), implementasi QA saat pembelajaran, faktor pendukung dan penghambat
implementasi QA, solusi untuk mengatasi hambatan implementasi QA. Penelitian ini
menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Pengumpulan data
menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkanlatar
belakang penerapan QA merupakan instruksi dari JSIT (Jaringan Sekolah Islam Terpadu) dan
juga merupakan kebutuhan sekolah, implementasi QA dibagi setiap bulan, faktor pendukung
dan penghambat implementasi berasal dari dalam dan luar sekolah, solusi secara umum yaitu
dengan lebih melibatkan koordinasi antara kepala sekolah, wakil kepala sekolah dan yayasan.
Kata kunci: quality assurance, kepercayaan masyarakat.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v1i12016p52
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.