MANAJEMEN PEMBELAJARAN KELAS OLAHRAGA

Serly Masputri, Ahmad Yusuf Sobri, Desi Eri Kusumaningrum

Abstract


Abstract: The aims of the research are to describe: the lesson planning of sport classroom,
sport classroom teaching organizised, exercise class learning implementation, evaluation of
learning and resistance exercise class and gym class learning solutions. This study used a case
study of qualitative approach. The data collection were by having interviews, observation and
documentation. The results showed planners exercise class program involves the education,
PENGCAB and KONI. Learning implementation is divided into academic and non-academic
learning that involves each PENGCAB, and conducted evaluation to measure the success as
well.


Keywords: Learning management and sport classroom.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: perencanaan pembelajaran kelas
olahraga, pengorganisasian pembelajaran kelas olahraga, pelaksanaan pembelajaran kelas
olahraga, evaluasi pembelajaran kelas olahraga dan hambatan serta solusi pembelajaran
kelas olahraga. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian
studi kasus. Pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil
penelitian menunjukkan perencana program kelas olahraga melibatkan dinas pendidikan,
PENGCAB dan KONI. Pelaksanaan pembelajaran terbagi menjadi pembelajaran akademik
dan pembelajaran non akademik yang melibatkan PENGCAB olahraga masing-masing, serta
dilakukan evaluasi untuk mengukur keberhasilan pembelajaran kelas olahraga.


Kata kunci: manajemen pembelajaran dan kelasolahraga.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v1i12016p97

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats