Media Big Book Portable berbasis Audio-visual dalam Pembelajaran Tematik pada Anak usia 4-5 tahun

Dwi Putri Ayu, Tomas Iriyanto, Rosyi Damayani Twinsari Maningtyas

Abstract


Learning media becomes one of the means in conveying information to students. Media that do not attract children and do not fit the theme presented will make children become bored and have difficulty understanding the information conveyed by educators. Therefore, this study aims to produce audio-visual Big Book Portable media that can be used in group A thematic learning whose feasibility is tested in terms of aspects of effectiveness, efficiency and attractiveness of the media according to early childhood learning media experts and early childhood learning experts. This research is a type of research development using a research model from Borg and Gall. Data analysis techniques used in this research were qualitative analysis and quantitative analysis. Based on the results of small group trials and field trials that have been carried out at three kindergarten institutions in Mojokerto District, the average percentage of results is 98.9% so that the feasibility level of Big Book Portable media based on audio-visual is classified as very valid or very feasible.

 

Media pembelajaran menjadi salah satu sarana dalam menyampaikan informasi kepada peserta didik. Media yang belum menarik anak dan belum sesuai dengan tema yang disampaikan akan membuat anak menjadi bosan dan kesulitan dalam memahami informasi yang disampaikan oleh pendidik. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media Big Book Portable berbasis audio-visual yang dapat digunakan dalam pembelajaran tematik kelompok A yang diuji kelayakannya terkait aspek keefektifan, keefisiensian dan kemenarikan media menurut ahli media pembelajaran anak usia dini dan ahli pembelajaran anak usia dini. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan dengan menggunakan model penelitian dari Borg and Gall. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini berupa analisis kualitatif dan analisis kuantitatif. Berdasarkan hasil uji coba kelompok kecil dan uji coba lapangan yang telah dilaksanakan pada tiga lembaga TK di Kabupaten Mojokerto menunjukkan rata-rata hasil persentase 98,9% sehingga tingkat kelayakan media Big Book Portable berbasis audio-visual tergolong kategori sangat valid atau sangat layak digunakan.


Keywords


Learning Media; Big Book Portable; audio visual;Media Belajar. Big Book Portable

Full Text:

PDF

References


Akbar, Sa’dun,. 2015. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Agustin, M,. & Wahyudin, U. (2011). Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: Refika Aditama

Anisah. 2016. Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Isi Teks Narasi pada Siswa Kelas IIIB SDN Ciptomulyo 1 Kota Malang. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ashyar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi (GP Press Group).

Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Borg, W.R. dan Gall, M.D. 1989. Educational Research: An Introduction, Fifthy. Edition. New York: Longman

Depdiknas. 2006. Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang standar Isi. Jakarta: Depdiknas

Jalongo, Mary Renck. 1992. Early Childhood Language Arts. Boston: Allyn and. Bacon

Sudjana, Nana & Ahmad Rivai. 2002. Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Suyanto. 2013. Menjadi Guru Profesioanal. Jakarta: Erlangga

Warsita, Bambang, 2008. Teknologi Pembelajaran: Landasan & Aplikasinya. Jakarta: Rineka




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um053v3i1p18-27

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor's Address: Jln. Ki Ageng Gribig No.45 Malang 65138, Telp. (0341) 712192 Kampus PP2 PAUD FIP State University of Malang

Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/Jpaud
Email
: jurnal.paud@fip.um.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.