PENINGKATAN KAPASITAS SISWA SEKOLAH DASAR DALAM KESIAPSIAGAAN BENCANA ERUPSI GUNUNG API MELALUI SIMULASI MITIGASI BENCANA DI DAERAH GUNUNG SEMERU

Syamsul Bachri, Sumarmi Sumarmi, Listyo Yudha Irawan, Heni Masruroh, Tabita May Hidiyah, A. Riyan Rahman Hakiki, Egi Nursari Billah, Nanda Regita Cahyaning Putri, Mellinia Regina Heni Prastiwi, Huang Zimo

Abstract


INCREASING THE CAPACITY OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN VOLCANO ERUPTION DISASTER PREPAREDNESS THROUGH DISASTER MITIGATION SIMULATION IN THE MOUNT SEMERU REGION

Indonesia is one of the countries prone to volcanic eruptions. One of the volcanic eruption disasters that occurred was the Semeru Volcano in 2021 and 2022 in Lumajang Regency. The impact of the Semeru Volcano eruption resulted in many casualties. This proves that the lack of understanding of the community in dealing with the threats and risks of volcanic disasters. Thus, the importance of action to minimize the impact of future disasters. The community service activities carried out by the community service team from the State University of Malang in the Decentralized Research and Service Program of the Faculty of Social Sciences are one of the solutions to increase community capacity in reducing the risk of volcanic disasters. The community service activities were carried out with disaster learning and volcano disaster mitigation simulations carried out in Sumbermujur Village, Lumajang Regency at a school directly affected by the eruption of Mount Semeru, namely SDN Sumberwuluh 2. Disaster learning activities and simulations aim to increase disaster knowledge and knowledge of volcano disaster simulations and minimize the impact of the eruption of the Semeru Volcano. The method is carried out with four stages: initial observation, socialization, implementation, and evaluation. The results show that disaster learning and disaster simulation need to be routinely carried out in schools to provide early disaster knowledge to deal with the threat of disasters that can occur at any time. From the activities carried out, students also gain knowledge skills in carrying out self-rescue steps in the event of a volcano disaster at school.

Indonesia ialah salah satu negara yang rawan terhadap bencana erupsi gunung api. Salah satu bencana erupsi gunung api yang yang terjadi adalah Gunung Api Semeru Tahun 2021 dan 2022 di Kabupaten Lumajang. Dampak letusan Gunung Api Semeru mengakibatkan banyaknya korban jiwa. Hal itu membuktikan bahwa kurangnya pemahaman masyarakat dalam menghadapi ancaman dan risiko bencana gunung api. Dengan demikan pentingnya tindakan untuk meminimalisir dampak akibat bencana yang akan datang kedepannya. Dengan adanya kegiatan pengabdian kepada masyarakat yang dilakukan oleh tim pengabdian dari Universitas Negeri Malang dalam program penelitian dan pengabdian Desentralisasi Fakultas Ilmu Sosial sebagai salah satu solusi untuk meningkatkan kapasitas masyarakat dalam mengurangi risiko bencana gunung api. Kegiatan pengabdian dilakukan dengan pembelajaran kebencanaan dan simulasi mitigasi bencana gunung api yang dilaksanakan di Desa Sumbermujur Kabupaten Lumajang pada sekolah yang terdampak langsung erupsi Gunung Semeru yakni SDN Sumberwuluh 2. Kegiatan pembelajaran kebencanaan dan simulasi bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan kebencanaan dan pengetahuan simulasi bencana gunung api, serta meminimalisir dampak erupsi Gunung Api Semeru. Metode diakukan dengan 4 tahapan yakni observasi awal, sosialisasi, pelaksanan, dan evaluasi. Hasil menunjukkan bahwa pembelajaran kebencanaan dan simulasi bencana perlu rutin dilakukan di sekolah guna memberikan pengetahuan kebencanaan sejak dini untuk menghadapi ancaman bencana yang sewaktu waktu dapat terjadi. Dari kegiatan yang dilakukan peserta didik juga mendapatkan pengetahuan, keterampilan dalam melakukan langkah-langkah penyelamatan diri bila terjadi bencana gunung api di sekolah.


Keywords


kesiapsiagaan; pendidikan kebencanaan; mitigasi bencana; Gunung Api Semeru

Full Text:

PDF

References


Anandi, D. G. A. (2022). A review on Mount Semeru eruption warning article: A critical discourse analysis. Journal of English Language and Culture, 13(1), 1–9. https://doi.org/10.30813/¬jelc.v13i1.3328

Anggraeni, D. (2019). Implementasi kurikulum pendidikan dasar lingkungan hidup dan mitigasi bencana di sekolah dasar. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 15(1), 6–11.

Arisona, R. D. (2020). Sosialisasi dan simulasi mitigasi bencana gempa bumi dalam meningkatkan kesiapsiagaan siswa SDN 2 Wates Ponorogo. ASANKA: Journal of Social Science and Education, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.21154/asanka.v1i1.1939

Atmojo, M. E. (2020). Pendidikan dini mitigasi bencana. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 118–126. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v3i2.6475

Atmojo, S. E. (2021). Natural disaster mitigation on elementary school teachers: Knowledge, attitude, and practices. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 10(1), 12–22. https://doi.org/-10.23887/¬jpi-undiksha.v10i1.25060

Bachri, S., Stötter, J., Monreal, M., & Sartohadi, J. (2015). The calamity of eruptions, or an eruption of benefits? Mt. Bromo human-volcano system a case study of an open-risk perception. Natural Hazards and Earth System Sciences, 15(2), 277–290. https://doi.org/10.5194/nhess-15-277-2015

Bachri, S., Utaya, S., Nurdiansyah, F. D., Nurjanah, A. E., Tyas, L. W. N., Purnama, D. S., & Adillah, A. A. (2017). Hidup selaras bersama gunung api: Kajian dampak positif dari letusan Gunung Api Kelud Tahun 2014 sebagai modal pembangunan berkelanjutan. Prosiding Seminar Nasional Geografi UMS 2017, 3(1), 319–330.

Bramasta, D., & Irawan, D. (2020). Mitigasi bencana gunung meletus di sekolah rawan bencana. Publikasi Pendidikan, 10(2), 154–159. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i2.13858

Gautama, G. A., Novianto, D., & Pratama, G. R. (2022). Estimation of sandstone resources from eruption of Mount Semeru using the cross section method. Jurnal Pertambangan, 6(3), 91–97. https://doi.org/10.36706/jp.v6i3.1276

Hafida, S. H. N. (2018). Urgensi pendidikan kebencanaan bagi siswa sebagai upaya mewujudkan generasi tangguh bencana. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 28(2), 1–10.

Herdiansyah, H., Husein, S. I., Asrofani, F. W., Simamora, P. A. R., & Kholila, B. N. (2020). Disaster awareness through disaster preparedness education for primary schools. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 519, No. 1, p. 012016). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1755-1315/519/1/012016

Iyan, A., Ridwan, A., & Nurdiansyah, M. F. (2022). Analisis inovasi pendidikan mitigasi bencana dalam pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8969–8973.

Kimura, R., Miyake, H., Tamura, K., Kato, N., Morita, Y., Iguchi, M., … Satake, K. (2020). Research for contributing to the field of disaster science: A review. Journal of Disaster Research, 15(2), 152–164. https://doi.org/10.20965/jdr.2020.p0152

Meviana, I., & Susanti, N. E. (2019). Pelatihan manajemen mitigasi bencana erupsi Gunung Api Kelud di SDN Penataran 1 Kecamatan Nglegok Kabupaten Blitar. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 61–72. https://doi.org/10.31537/dedication.v3i2.233

Noviana, E., Kurniaman, O., Munjiatun, S. S. B. N., & Nirmala, S. D. (2019). Why do primary school students need disaster mitigation knowledge? (study of the use of Koase Comics in primary schools). International Journal of Scientific and Technology Research, 8(11), 216–221.

Nugroho, A. (2018). Pengembangan model pembelajaran mitigasi bencana gunung meletus di sekolah dasar Lereng Gunung Slamet. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 1(2), 131–137. https://doi.org/10.36341/jpm.v1i2.413

Pahleviannur, M. R. (2019). Edukasi sadar bencana melalui sosialisasi kebencanaan sebagai upaya peningkatan pengetahuan siswa terhadap mitigasi bencana. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 29, No.1, 29(1), 49–55.

Purba, A., Sumantri, S. H., Kurnadi, A., Raka, D., & Ango, K. A. (2022). The capacity of affected communities to manage disasters in the eruption of Mount Semeru. International Journal of Arts and Social Science, 5(6), 161–171.

Putra, D. R. K., Kurniawan, L., Maarif, S., & Widodo, P. (2022). The role of Lumajang ’ s regional disaster management agency facing of Semeru Volcanic eruptions. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 7(12), 1320–1325.

Suhardjo, D. (2017). Arti penting pendidikan mitigasi bencana dalam mengurangi resiko bencana. Cakrawala Pendidikan, 2(2011), 174–188.

Zagarino, A., Cika Pratiwi, D., Nurhayati, R., & Hertati, D. (2021). Peran badan penanggulangan bencana daerah dalam manajemen bencana erupsi Gunung Semeru di Kabupaten Lumajang. Jurnal Health Sains, 2(5), 762–773. https://doi.org/10.46799/jsa.v2i5.224




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v6i2p162-171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index

JPDS Indexed By:

           

E-ISSN 2655-2469


Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,

View JPDS Stats