PENGEMBANGAN WEB VIRTUAL TOUR BERBASIS ADVENTURE UNTUK BRANDING PANTAI PERAWAN DI KABUPATEN MALANG
Abstract
DEVELOPMENT OF AN ADVENTURE-BASED VIRTUAL WEB TOUR FOR BRANDING PERAWAN BEACH IN MALANG DISTRICT
Malang Regency has great natural tourism potential, especially its beach tourism. This is due to the construction of the Southern Crossing Line (JLS) to facilitate accessibility to coastal areas in southern Malang Regency. One of the beaches that has excellent potential is Perawan Beach. However, the potential of Perawan Beach has not been in line with the increase in the number of visitors. This is due to the lack of information about Perawan Beach's potential that is conveyed to potential visitors. In addition, Perawan Beach is also a beach that is not yet well known as a preferred beach tourist destination in Malang Regency. This service aims to develop an adventure-based virtual tour web for branding Perawan Beach, Sidoasri Village, Malang Regency. The method used to achieve this goal is to identify the potential of the Perawan Beach. Then, these potentials are made rides/tourism products offered to potential tourists through the digital web. To develop a digital web, data is taken in the form of photos and videos of the rides that have been made using a 360 camera for virtual presentation. The data is then compiled and packaged as attractive as possible which is then presented in the form of a virtual web as a branding of the Perawan Beach. The results of the service carried out, improving the Perawan Beach tourism manager and Sidoasri Village officials related to tourism management and promotion through adventure-based virtual tour web. Which in the end can increase revenue in tourism management at the Perawan Beach.
Kabupaten Malang memiliki potensi wisata alam yang besar, terutama wisata pantainya. Hal ini disebabkan adanya pembangunan Jalur Lintas Selatan (JLS) untuk mempermudah aksesibilitas ke wilayah pesisir di Kabupaten Malang bagian selatan. Salah satu pantai yang memilki potensi besar adalah Pantai Perawan. Namun, potensi yang dimiliki Pantai Perawan tersebut belum sejalan dengan peningkatan jumlah pengujung. Hal ini disebabkan belum maksimalnya informasi terkait potensi Pantai Perawan yang tersampaikan ke calon pengunjung. Ditambah lagi, Pantai Perawan juga merupakan pantai yang belum begitu terkenal sebagai destinasi wisata pantai pilihan di Kabupaten Malang. Tujuan dari pengabdian ini yaitu mengembangkan web virtual tour berbasis adventure untuk branding Pantai Perawan Desa Sidoasri Kabupaten Malang. Metode yang digunakan untuk mencapai tujuan tersebut yaitu mengidentifikasi potensi-potensi yang dimiliki Pantai Perawan. Kemudian potensi-potensi tersebut dibuat wahana/produk wisata yang ditawarkan ke calon wisatawan melalui web digital. Untuk mengembangkan web digital dilakukan pengambilan data berupa foto dan video dari wahana yang sudah dibuat dengan menggunakan kamera 360 untuk penyajian secara virtual. Data tersebut kemudian disusun dan dikemas semenarik mungkin yang selanjutnya disajikan dalam bentuk web virtual sebagai branding Pantai Perawan. Hasil pengabdian yang dilakukan, meningkatkan manajemen pengelolaan dan promosi wisata pengelola wisata Pantai Perawan dan perangkat Desa Sidoasri melalui web virtual tour berbasis adventure. Dimana akhirnya dapat meningkatkan pendapatan dalam pengelolaan wisata di Pantai Perawan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adachi, R., Cramer, E. M., & Song, H. (2022). Using virtual reality for tourism marketing: A mediating role of self-presence. Social Science Journal, 59(4), 657–670. https://doi.org/10.1080/03623319.2020.1727245
Bintang, A., & Swasty, W. (2020). Destination branding melalui video promosi studi kasus Pantai Sindangkerta Kabupaten Tasikmalaya. VISUAL, 15(1), 25–37. https://doi.org/10.24912/¬jurnal.v15i1.7400
Ekadewi, S., Yunanto, P. W., & Sastrawijaya, Y. (2018). Pengembangan website dan pemanfaatan media sosial sebagai media informasi dan promosi pariwisata di Kabupaten Bangka Selatan. PINTER : Jurnal Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer, 2(1), 9–16. https://doi.org/10.21009/pinter.2.1.2
Fatma, Y., Hayami, R., Budiman, A., & Rizki, Y. (2019). Rancang bangun virtual tour reality sebagai media promosi pariwisata di Propinsi Riau. Jurnal Fasilkom, 9(3), 1–7. https://doi.org/10.37859/jf.v9i3.1666
Fauzan, A., Eka, Z. M, Akbar, Z. F., & Fathoni, K. (2021). Pengembangan aplikasi virtual tour sebagai media pengenalan lingkungan kampus PENS berbasis website. Jurnal Teknologi Terpadu, 7(1), 23–30. https://doi.org/10.54914/jtt.v7i1.341
Julianto, I. T., Cahyana, R., & Tresnawati, D. (2021). Rancang bangun virtual reality photography berbasis web untuk menunjang pariwisata. Jurnal Algoritma, 18(1), 216–222. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.18-1.980
Khaqiqi, S., & Alfansi, L. (2022). Penerimaan teknologi virtual reality untuk virtual tourism di Indonesia. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 5(1), 53–66. https://doi.org/10.17509/jithor.v5i1.43751
Kuncoro, M. (2019). Upaya pengembangan dan pemasaran destinasi pariwisata pada lingkup internal Kabupaten Malang.
Mahendro, I. (2020). Prototipe sistem informasi pariwisata pesisir pantai di Jawa Tengah melalui media website. Jurnal Sains dan Teknologi Maritim, 21(1), 63–68. https://doi.org/-10.33556/¬jstm.v21i1.263
Mertayasa, D. M., & Yambese, A. R. (2017). Sistem informasi pariwisata pantai berbasis web. Elektronik Sistem Informasi dan Komputer, 3(1), 51–62.
Olivia, D., Atmojo, W. T., Guna, A., Wardana, A. I., Posumah, J. A. S., Santosa, N. I., & Thrusmida, N. (2022). PkM Kelompok Sadar Wisata melalui pembuatan prototipe aplikasi virtual reality tour di Desa Wisata Cikolelet. Ikra-Ith Abdimas, 5(3), 207–213. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v5i3.2282
Oncioiu, I., & Priescu, I. (2022). The use of virtual reality in tourism destinations as a tool to develop tourist behavior perspective. Sustainability (Switzerland), 14(7), 4191. https://doi.org/10.3390/su14074191
Pestek, A., & Sarvan, M. (2020). Virtual reality and modern tourism. Journal of Tourism Futures, 7(2), 245–250. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2020-0004
Pharr, J. M. (2011). A research agenda for investigating the effectiveness of branding in virtual reality. Journal of Management and Marketing Research, 8(September), 1–11.
Satria, E., Latifah, A., & Paroji, M. (2022). Rancang bangun aplikasi katalog wisata di Garut menggunakan teknologi virtual reality. Jurnal Algoritma, 19(1), 78–87. https://doi.org/-10.33364/¬algoritma/v.19-1.1003
Sumarmi, S., Kurniawati, E., & Aliman, M.(2020). Community Based Tourism (CBT) to establish blue economy and improve public welfare for fishing tourism development in Klatak Beach, Tulungagung, Indonesia. GeoJournal of Tourism and Geosites, 31(3), 979–986.
Talwar, S., Kaur, P., Nunkoo, R., & Dhir, A. (2022). Digitalization and sustainability: Virtual reality tourism in a post pandemic world. Journal of Sustainable Tourism, 1–28. https://doi.org/¬10.1080/09669582.2022.2029870
Wicaksono, A. K. G., & Tolle, H. (2021). Aplikasi wisata virtual Pantai Balekambang dan Watu Leter di Malang Raya dengan lingkungan suasana terintegrasi. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 5(8), 3555–3562.
Yung, R., Khoo-Lattimore, C., & Potter, L. E. (2021). Virtual reality and tourism marketing: Conceptualizing a framework on presence, emotion, and intention. Current Issues in Tourism, 24(11), 1505–1525. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1820454
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v6i2p172-183
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index
E-ISSN 2655-2469
Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,