MITIGASI LEARNING LOSS PASCA PANDEMI COVID-19 MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING BERDIFERENSIASI

Muhammad Arkan Hibban, Didi Pramono

Abstract


LEARNING LOSS MITIGATION AFTER THE COVID-19 PANDEMIC THROUGH PROJECT-BASED LEARNING DIFFERENTIATION LEARNING MODEL

COVID-19's existence in Indonesia has led to several new issues, particularly in education, one of which is students' learning loss. This study aims to analyze how teachers mitigate learning loss and identify the impact of implementing project-based learning differentiation learning models. The methodology employed in this study takes a qualitative approach, combining primary data sources from interviews and observations along with secondary data from written sources such as books and journal articles. As a validity test for this study, source triangulation with narrative data presentation was used. Changes in learning settings induced by the COVID-19 pandemic have resulted in learning loss in students, thus teachers must act immediately using creative learning models to reduce it. Students receive advantages from implementing this project-based learning differentiation methodology in terms of psychological outcomes. The real impact felt by students such as learning more fun, being motivated in class, and feeling comfortable during the learning process is considered to be able to mitigate the occurrence of learning loss in students at SMAN 11 Semarang.

Hadirnya COVID-19 di Indonesia membuat munculnya berbagai permasalah baru, tak terkecuali pada bidang pendidikan dimana terdapat istilah baru pada siswa yaitu learning loss. Penelitian ini bertujuan menganalisis bagaimana guru melakukan mitigasi learning loss dan mengidentifikasi dampak implementasi model pembelajaran project based learning berdiferensiasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan sumber data wawancara dan observasi sebagai data primer serta dokumentasi, buku, dan artikel jurnal sebagai data sekunder. Uji validitas penelitian ini menggunakan tiranggulasi sumber dengan penyajian data berupa naratif. Perubahan kondisi belajar karena pandemi COVID-19 kemarin hingga saat ini menimbulkan terjadinya learning loss pada siswa, hingga guru harus bertindak cepat dengan mengimplementasikan model pembelajaran project based learning berdiferensiasi sebagai cara untuk mitigasi terjadinya learning loss pada siswa. Penggunaan model pembelajaran ini menunjukan perubahan psikologi dari siswa. Adanya dampak nyata yang dirasakan oleh siswa seperti belajar lebih menyenangkan, termotivasi dalam pembelajaran di kelas, dan merasa nyaman ketika proses pembelajaran dirasa mampu memitigasi terjadinya learning loss pada siswa di SMAN 11 Semarang.


Keywords


mitigasi; learning loss; model pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Anggraena, Y., Felicia, N., Eprijum, D., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2022). Kajian akademik kurikulum untuk pemulihan pembelajaran.

Ardiwinata, E., & Ismuniar, C. (2021). Kemampuan komunikasi orangtua dalam mitigasi learning loss pada anak di Kota Tarakan. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 7(3), 93–97.

Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., & Halamury, M. F. (2019). Teori behaviorisme. Makasar: Universitas Negeri Makassar.

Budi, S., Utami, I. S., Jannah, R. N., Wulandari, N. L., Ani, N. A., & Saputri, W. (2021). Deteksi potensi learning loss pada siswa berkebutuhan khusus selama pembelajaran daring masa pandemi COVID-19 di sekolah inklusif. Jurnal Basicedu, 5(5), 3607–3613.

Cerelia, J. J., Sitepu, A. A., & Toharudin, T. (2021, December). Learning loss akibat pembelajaran jarak jauh selama pandemi COVID-19 di Indonesia. In E-Prosiding Seminar Nasional Statistika| Departemen Statistika FMIPA Universitas Padjadjaran (Vol. 10, pp. 27–27).

Dewayani, S., Retnaningdyah, P., Antoro, B., Susanto, D., Ikhwanudin, T., Fianto, F., ... & Setiakarnawijaya, Y. (2021). Panduan penguatan literasi dan numerasi di sekolah.

Fadilah, N., Rahmi, S. R., & Monitasari, F. (2022). Pendidikan agama sebagai upaya mengantisipasi learning loss di SDN 023 Tarakan. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 8–11.

Harahap, M. R., & Sabila, A. R. (2023). Upaya Guru Dalam Mengatasi Masalah Learning Loss Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Pasca Pandemi Di MTS YAPDI Padang Bulan Medan Baru. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(3), 2029–2038.

Hazin, M., Hidayat, S., Tanjung, A. S., Syamwiel, A., & Hakim, A. (2021). Sekolah dasar untuk mengatasi learning. Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah, 1(2), 178–189.

Kemdikbud. (2022). SKB 4 Menteri terbaru atur pembelajaran tatap muka seratus persen. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diakses 25 Agustus 2023, dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/05/skb-4-menteri-terbaru-atur-pembelajaran-tatap-muka-seratus-persen

Kismini, E., Arsal, T., Pramono, D., Ulung, B., Julianto, D., Anggun, D., & Muslimah, F. (2023). Pengembangan media pembelajaran inovatif IPS untuk mitigasi learning loss di SMP Negeri 18 Barru. Jurnal Implementasi, 3(1), 11–16.

Li, A., Harries, M., & Ross, L. F. (2020). Reopening K-12 schools in the era of coronavirus disease 2019: Review of state-level guidance addressing equity concerns. Journal of Pediatrics, 227, 38-44.e7.

Nurdyansyah, N. (2019). Media pembelajaran inovatif (P. Rais,. (ed.)). Umsida Press.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54.

Subandowo, M., Karyono, H., Gunawan, W., & Andriani, W. (2021). Learning loss dalam pembelajaran daring di masa pandemi corona. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 1(1), 485–501.

Warsiyah, S. P. (2021). Strategi Kelompok Kerja Guru (KKG) untuk memitigasi learning loss melalui pembelajaran terdiferensiasi. Neo-Jer: North Borneo Journal of Educational Research, 2(1), 1–9.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v7i1p38-52

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index

JPDS Indexed By:

           

E-ISSN 2655-2469


Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,

View JPDS Stats