BUKU SUPLEMEN KOMPETISI SAINS MADRASAH BIDANG GEOGRAFI TERINTEGRASI AGAMA
Abstract
This research aims to develop a supplementary book for the madrasah science competition in geography, integrated with Islamic teachings, focusing on geomorphology and land use. The book's feasibility was assessed based on criteria of validity, practicality, attractiveness, and effectiveness. The ADDIE model was utilized for product development. The feasibility assessment involved one material expert, one product expert, one practitioner, and ten students from the Olympic geography class. Product trials were conducted at MAN 2 Malang City. Data results indicate that the developed product is valid in terms of material content, very valid in product design, highly practical, highly attractive, and highly effective, making it suitable for use.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku suplemen untuk kompetisi sains madrasah bidang geografi yang terintegrasi dengan ajaran Islam dengan fokus pada geomorfologi dan penggunaan lahan. Kelayakan buku dinilai berdasarkan kriteria validitas, kepraktisan, kemenarikan, dan keefektifan. Model ADDIE digunakan untuk pengembangan produk. Penilaian kelayakan melibatkan satu orang ahli materi, satu orang ahli produk, satu orang praktisi, dan sepuluh orang siswa dari kelas olimpiade geografi. Uji coba produk dilakukan di MAN 2 Kota Malang. Hasil data menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan valid dari segi isi materi, sangat valid dalam desain produk, sangat praktis, sangat menarik, dan sangat efektif, sehingga layak untuk digunakan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aksa, F. I., Utaya, S., & Bachri, S. (2019). Geografi dalam perspektif filsafat ilmu. Majalah Geografi Indonesia, 33(1), 43–47. https://doi.org/10.22146/mgi.35682
Amin, S., & Wahyuningtyas, N. (2017). Pengembangan buku KSM bidang geografi tingkat madrasah aliyah. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 4(5), 28–39.
Anggraini, P., & Kusniarti, T. (2015). The Insertion of Local wisdom into instructional materials of Bahasa Indonesia for 10th grade students in senior high school. Journal of Education and Practice, 6(33), 89–92.
binti Khalid, A. S., & Putri, I. D. (2020). Analisis konsep integrasi ilmu dalam Islam. Wardah, 21(1), 35–49.
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722). Springer Science & Business Media.
Maky, A. Y. H., & Khojir, K. (2021). Nilai pendidikan Islam dalam perspektif islamisasi dan integrasi ilmu (Ismail Raji Al Faruqi, Syed Muhammad Naquib Al Attas, Amin Abdullah). Cross-Border, 4(2), 732–750.
Musafiri, A., & Rizqon, M. (2016). Pengembangan suplemen bahan ajar geografi SMA model BSNP kurikulum 2013 berbasis kearifan lokal suku Using di Kabupaten Banyuwangi. Universitas Negeri Malang.
Nieveen, N. (1999). Prototyping to reach product quality. Design Approaches and Tools in Education and Training, 125–135.
Nugroho, W., Sumarmi, S., & Ramli, M. (2021). Implementasi suplemen bahan ajar berbasis kearifan lokal pada subtema jenis-jenis pekerjaan. State University of Malang.
Pranata, W., Budijanto, B., & Utomo, D. H. (2021). Buku suplemen geografi berstruktur A-CAR dengan Model Pengembangan ADDIE (Doctoral dissertation, State University of Malang).
Sistem pendidikan nasional, (2003).
Santrock, J. W. (2018). Eductionl psychology (edisi keenam). New York, NY: McGrw-Hill. McGrw-Hill.
Saputra, Y. W. (2015). Pengembangan bahan ajar geografi pada kompetensi dasar memahami atmosfer dan dampaknya terhadap kehidupan di muka bumi kelas X SMA/MA semester II dengan menggunakan pendekatan keruangan. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 20(2), 53–60.
Tsong, C. K., Chong, T. S., & Samsudin, Z. (2012). Tangible multimedia: A case study for bringing tangibility into multimedia learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 382–391.
Yusup, Y., Santoso, S., & Istifarida, B. (2018). Pengembangan e-book berbasis problem based learning-gis untuk meningkatkan kecakapan berfikir keruangan pada siswa kelas X SMA N 1. Paedagogia, 20(2), 134–149.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v7i2p157-163
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index
E-ISSN 2655-2469
Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,