STRUKTUR JARINGAN PENGGUNA MEDIA SOSIAL X DENGAN TAGAR NOVIRALNOJUSTICE
Abstract
The hashtag NoViralNoJustice has become a topic of discussion on social media X due to a case that is perceived as being inadequately addressed by the police, which only began to be processed once it went viral. The purpose of this research is to describe the structure and types of networks that exist within discussions on social media X using the hashtag NoViralNoJustice. The social network analysis method is employed in this study through participatory observation on social media X. The results of this research reveal various structures and types of networks formed based on the hashtag NoViralNoJustice. Within this network, there are five main components, each with its own member actors. The actor @asumsico has the highest number of connections, with 121 relationships with other actors. Additionally, there are five actors who serve as bridges between the main network and other networks. The type of network formed is a two-mode type with a wheel communication pattern characterized by asymmetric relationships. This research, through network visualization, demonstrates that several actors can effectively convey messages on social media and can influence public policy. This insight can certainly be used by institutions as a benchmark in social media engagement.
Hashtag NoViralNoJustice menjadi perbincangan di sosial media X akibat dari kasus yang dianggap kurang ditanggapi oleh kepolisian dan baru diproses ketika sudah viral. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan struktur dan jenis jaringan yang ada dalam diskusi di media sosial X yang menggunakan hashtag NoViralNoJustice. Metode analisis jaringan sosial digunakan dalam penelitian ini dengan melaksanakan observasi secara partisipatif di media sosial X. Hasil penelitian ini menunjukkan berbagai struktur dan jenis jaringan yang terbentuk berdasarkan hashtag NoViralNoJustice. Dalam jaringan ini, ada lima komponen utama, masing-masing dengan anggota komponen mereka sendiri. Aktor @asumsico memiliki jumlah hubungan terbanyak, dengan 121 hubungan dengan aktor lain. Selain itu, ada lima aktor yang berfungsi sebagai penghubung antara jaringan utama dan jaringan lainnya. Tipe jaringan yang terbentuk adalah tipe dua mode dan pola komunikasi roda dengan hubungan asimetris. Penelitian ini, melalui visualisasi jaringan komunikasi, menunjukkan bahwa beberapa aktor dapat melakukan penyampaian pesan yang efektif di media sosial dan dapat membentuk kebijakan publik, hal ini tentunya dapat digunakan institusi sebagai tolak ukur dalam bermedia sosial.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bakry, G. N., & Kusmayadi, I. M. (2021). Peran pers sebagai aktor gerakan digital tagar #solidaritasuntukntt di Twitter. Jurnal Kajian Jurnalisme, 5(1), 98.
Borgatti, S. P., Everett, M. G., Johnson, J. C., & Agneessens, F. (2022). Analyzing social networks using R. Sage.
Bratawisnu, M. K., & Alamsyah, A. (2019). Social network analysis untuk analisa interaksi user di media sosial mengenai bisnis e-commerce. Sosiohumanitas, 21(1), 63–69.
Eriyanto, E. (2014). Analisis jaringan komunikasi: Strategi baru dalam penelitian ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya. Prenadamedia Group Jakarta.
Golbeck, J. (2013). Analyzing the social web. Newnes.
Kiranny, A. S., & Sumarah, N. (2023). Jaringan komunikasi PT Danone tentang peduli lingkungan #BijakBerplastik di media sosial Twitter. RELASI: Jurnal Penelitian Komunikasi, 3(02), 65–73.
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2010). Theories of human communication. Waveland Press.
Martino, F., & Spoto, A. (2006). Social network analysis: A brief theoretical review and further perspectives in the study of information technology. PsychNology Journal, 4(1), 53–86.
Prasetyo, D. T., Rhodiyah, Z., & Annisa, R. (2021). Analisis jaringan sosial pada aktor pengelolaan sampah di destinasi pariwisata Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pariwisata Pesona, 6(2), 168–179.
Priambodo, A. I., & Arianto, I. D. (2022). Analisis jaringan komunikasi pada tagar # KPKEndGame di media sosial Twitter. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 5(1), 22–34.
Stieglitz, S., & Dang-Xuan, L. (2013). Emotions and information diffusion in social media—sentiment of microblogs and sharing behavior. Journal of Management Information Systems, 29(4), 217–248.
Sujarweni, V. W. (2015). Metodologi penelitian bisnis & ekonomi. Yogyakarta: Pustaka baru press.
Tomasoa, L., Iriani, A., & Sembiring, I. (2019). Ekstraksi knowledge tentang penyebaran # Ratnamiliksiapa pada jejaring sosial (Twitter) menggunakan Social Network Analysis (SNA). Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 6(6), 677–686.
Wasserman, S. (1994). Social network analysis: Methods and applications. The Press Syndicate of the University of Cambridge.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v7i2p235-250
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index
E-ISSN 2655-2469
Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,